Zeep van Suver: eerlijk en zuiver 

EE – Na een trip met Compassion Nederland op de Filipijnen kwamen de zussen Johanna (44) en Sita Veenstra (48) met een katerig gevoel thuis. Ze hadden armoede gezien in de sloppenwijken, ellende op de vuilnisbelten, kinderen zonder toekomst, honger, gebrek aan scholing, uitbuiting in de seksindustrie. Schrijnend.

‘Wij moesten de draad weer oppakken maar dat ging niet zomaar. Het was heftig wat wij hadden gezien. Wij zeggen nu weleens tegen elkaar: er was een leven vóór de Filipijnen en daarna, zoveel indruk maakte de reis op ons,’ zegt Johanna.

 

Ze wilden iets doen, want Nederland is een welvarend land. Je hebt geluk dat je wieg hier stond, en niet daar. Ja, maar wat?

Omdat de zusters altijd erg met duurzaamheid en gezondheid bezig zijn (Johanna is verpleegkundige, Sita sportdiëtist), lag daar een kans om iets te ondernemen en via de evangelische organisatie Compassion wat voor de Filipijnse kinderen te kunnen betekenen. Compassion helpt kinderen individueel met een gezonde ontwikkeling tot een zelfredzaam individu in de samenleving. Daar is geld voor nodig.

Goed voor de huid

Het antwoord werd gevonden in zeep! En dan geen gewone zeep, maar zeep zonder rotzooi, zonder microplastics voor scrub, glitters en synthetische toevoegingen die het huidvet ‘strippen’. Zuivere zeep, goed voor de huid. Zeep zoals vroeger.

‘Alles wat geweest is komt terug. Dan is het trendy,’ meent Johanna, die het idee van zeep aandroeg. De zusters drijven nu mee op de duurzaamheidsgolf die onze maatschappij overspoelt. 

‘Wij zijn gewoon begonnen, zo simpel is het. Maar ondernemen is niet zo gemakkelijk. Er komt een hoop bij kijken.’

Sita: ‘Het is geen hobby meer. Het kost tijd, geld en energie. Wij zijn heel professioneel bezig, al voelt het nog wel als hobby, hoor. Zo mooi is het om dit te doen en een deel van de opbrengst aan het goede doel te kunnen schenken.’

De Friese merknaam Suver is goed gekozen. Die staat voor schoon, zuiver, eerlijk; qua product, lifestyle en maatschappelijke ambitie en betrokkenheid. Het door Sietse Veenstra uit De Knipe ontworpen logo sluit daar bij aan. Het pompeblêdsje duidt op de Friese achtergrond, maar dit lelieblad staat eveneens symbool voor het zuiveren van water, wat de plant in de natuur doet.

Gezonder

De eerste acht lichaamszepen en twee haarzepen zijn inmiddels op de markt. Het zijn ouderwetse blokzepen van een natuurlijke samenstelling die veel gezonder zijn dan synthetische zepen. Zepen met synthetische toevoegingen zijn namelijk biologisch niet volkomen afbreekbaar, dus niet duurzaam en slecht voor het milieu. Bewust leven gaat in de ogen van Sita verder dan gezond eten.

‘In een bewuste leefstijl moet je jezelf niet alleen afvragen: wat stop ik in mijn mond?, maar ook: wat smeer ik op mijn huid? Synthetische zepen kunnen leiden tot ontstekingen en allergische reacties bij mensen die daar gevoelig voor zijn. De mens moet sowieso meer aandacht aan de huid schenken. Het is ons grootste orgaan! Alles dringt door de huid heen, veel meer dan men denkt. BPA’s, chemische stoffen die in producten als bouwmaterialen, elektronica, plastic flessen en speelgoed zit verwerkt, kunnen de hormoonhuishouding verstoren. Uiteindelijk komen ze in je genen en geef je die troep door aan je kinderen. Generaties later vind je de effecten nog terug. Hoe natuurlijker de zeep, hoe beter.’

Zeep kan volgens haar meer dan verantwoord reinigen: ‘Je kunt er wat aan toevoegen. Zo maakt onze havermoutzeep de huid rustiger. Honing in zeep werkt niet antibacterieel maar ook ontstekingsremmend.’

De dames hebben veel zelfstudie gedaan en mogen als zeepkenners worden beschouwd. Referentie wordt opgebouwd uit de feedback van gebruikers. Zo helpen producent en consument elkaar om een zo goed en verantwoord mogelijk product te ontwikkelen.

De zeep van Suver is minder uitdrogend. 

Dat komt volgens Sita door de glycerol die er nog in zit: ‘Wij laten dat erin, de industrie daarentegen haalt het eruit om in lotions te stoppen. Kan men dubbel profijt trekken en twee keer zoveel plastics uitscheiden.’

Voordelen

Daar raakt Sita een ander punt: de zeep van Suver wordt niet verpakt, hooguit in een papieren wikkeltje gedaan. Zo bespaar je veel plastic flessen uit. Wie begaan is met het milieu en afval, kiest dus voor Suver-zeep.

‘Als je onze zeep gebruikt heb je trouwens geen of minder lotion, conditioner of andere stylingmiddelen nodig,’ aldus Sita.

Die voordelen meegenomen plus het langdurig kunnen gebruiken maakt dat de hogere prijs van een Suver-zeep (boven de zes euro) makkelijk wordt terugverdiend.

‘Het is een eerlijke prijs voor een prachtig ambachtelijk product,’ weet Johanna.

‘Je vraagt je af waarom mensen nog synthetische zeep gebruiken,’ voegt Sita eraan toe.

De zaken lopen naar behoren. Suver komt meer en meer in de belangstelling, de zepen worden enthousiast ontvangen en het toenemend leefstijlbewustzijn doet de rest. Met name boetiekhotels en B&B’s, gezondheidswinkels en streekproductzaken nemen zeep van Suver af. Ondertussen heeft het bedrijf ook een professionele webshop waar besteld kan worden. 

Suver kan groot worden, hoewel het fabriekje nu nog verscholen gevestigd is in de tuinschuur achter Johanna’s woning in Ee. Sita woont in Kollumerzwaag en moet een eindje reizen om samen met het schort voor ‘lekker te werken’. Wie weet kan hun bedrijf zich op termijn vestigen in mooi industrieel erfgoed. Dat zou goed passen in de noordoostelijke regio.

Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen