LANGWEER – Troefmarkt Langweer is uitgeroepen tot ‘Beste promotor Wâldbeantsje’. Niet alleen brachten ze de boodschap van ‘echte’ Wâldbeantsjes uit De Friese Wouden goed over, de Wâldbeantsje Priuwke Dagen die zij met zes lokale horecaondernemers op touw hadden gezet gaf de doorslag. Dit was een tocht waarbij publiek bij elke horecagelegenheid een bijzonder Wâldbeantsje-gerecht kon proeven. Van cassoulet en soep van Wâldbeantsjes tot en met een Wâldbeantsjeloempia en -patat. Een heuse Wâldbeantsjebokaal werd door Tweede Kamerlid Lutz Jacobi aan Karin Ponne en Tjeerd van Dijk van de Troefmarkt uitgereikt. ‘Veruit de effectiefste en creatiefste promotie,’ aldus jurylid Tjalke Stoelwinder van ‘Wâldbeantsjegroothandel’ Greydanus. De andere juryleden waren Henk Holwerda van Greydanus en Henk Pilat en Jan de Boer van Stichting Wrâldfrucht, eigenaar van keurmerk Wâldpyk.

Naast de winnaar kregen Welkoop in Heerenveen, Jumbo in Harlingen en Kamminga Supermarkt in Wijnjewoude een eervolle vermelding, omdat hun promoties beter dan gemiddeld scoorden ten opzichte van de andere deelnemers. Streekkeurmerk Wâldpyk en Aardappelgroothandel Greydanus hebben de wedstrijd georganiseerd. Zij willen met deze wedstrijd publiek bewust maken van het verschil tussen ‘echte’ Wâldbeantsjes (een bonenras) uit De Friese Wouden en nep-Wâldbeantsjes uit de kleigronden van elders.

Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen