LEEUWARDEN – Het ijs lag nog in de vaarten, maar in Leeuwarden was er al het watersportgevoel, hoewel iedereen de adem inhield of de Elfstedentocht zou doorgaan. Want dat zou de aandacht voor Boot Holland tot een minimum beperken. Toen de tocht op woensdag 8 februari werd afgeblazen waren er in WTC Expo, waar het Elfsteden-presidium met de complete landelijke pers bijeenzat, niet louter teleurgestelde gezichten. Pieter Fokkema bijvoorbeeld, projectmanager van Boot Holland, sprong een gat in de lucht!

In aanwezigheid van Hugo Snoekc, voorzitter van het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond, werd de 22ste editie van Boot Holland geopend. Op de beurs waren 300 exposanten present en vielen er 70 primeurs te noteren. Boot Holland, ondersteund door de 100-jarige hoofdsponsor Yanmar, stond in het teken van elektrisch varen. Friesland was de afgelopen twee jaar proeftuin voor elektrisch varen en dat heeft geresulteerd tot een vloot van inmiddels 450 schepen die elektrisch worden aangedreven. De CO2-reductie bedraagt thans 61 ton per jaar. Verder vertelde gedeputeerde Jannewietske de Vries over het Friese Merenproject dat centraal stond in de Friezenhal.

Dit watersportseizoen hebben de provincie en politie Fryslân extra aandacht voor jonge watersporters. ’s Zomers komen veel klachten binnen over jongeren in rubberbootjes die overlast veroorzaken. Met de campagne Handle je pk’s willen de provincie en politie jongeren de reglementen leren en ze bewust maken van de gevaren van snelvaren. Tweede Kamerlid Sander de Rouwe gaf op Boot Holland de aftrap voor de campagne. Met een speciale vaarsimulator kunnen bezoekers hun vaarkunsten testen. Sander nam als eerste plaats en had de grootste moeite om met zijn snelle rubberboot binnen de betonning te blijven.

Wat opviel op de beurs was de lelijkheid van de nieuwe modellen motorboten. Het lijkt wel of de obesitas ook op het water heeft toegeslagen. Om allerlei voorzieningen in een schip te prutsen (wc, douche, kooktoestel, magnetron, koelkast, vaatwasser, stroom, techniek, tv, zitjes, tafeltjes, kledingkasten, slaapplekken) worden boten dikbuikig gemaakt, waardoor de lijn van het schip afzichtelijk wordt. Wie ruimte en voorzieningen aan boord wil creëren moet gewoon voldoende lengte tekenen. Maar ja, lengte kost geld en dus maken we er maar een log monster van. Het wordt er op het water niet mooier op met al die varende caravans.

Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen