Een eigenzinnig bedrijf met een persoonlijke aanpak

LEEUWARDEN – Met de investering in twee nieuwe ketels drie jaar geleden laat Boomsma Distilleerderij zien dat het gelooft in de toekomst. Nu wordt daar ook aan gewerkt. Zo is in 2016 een nieuw product toegevoegd aan de uitgebreide collectie: Boomsma Dry Gin. Daarmee speelt het bedrijf in op de populariteit van deze drank die het goed doet in het uitgaansleven omdat het zich goed laat mixen en omdat er veel cocktails mee worden gemaakt.

Boomsma heeft er dus naast bekende merken als Glen Talloch Whisky, Esbjaerg Vodka en Old Captain Rum een sterke pijler bij in het buitenlands gedistilleerd. In  het binnenlands gedistilleerd – jenever en beerenburg – is moeilijker een groei te realiseren. Een brede basis betekent een sterk fundament voor de 135-jarige familieonderneming die door de vijfde generatie wordt geleid: broer en zus Chantoine en Saskia Boomsma

Hun vader Jodocus verblijft tegenwoordig veel op het 17e-eeuwse Château Beaulieu in Frankrijk 35 km ten noordwesten van Bordeaux waar hij sinds 2009 – het jaar waarin hij de leiding overdroeg – prachtige wijnen produceert. Daarmee ging een langgekoesterde wens in vervulling. Moeder Boomsma is trouwens een FranVaise en afkomstig uit de regio Cognac.

De wijngaard van 17 ha is samengesteld uit 60% Merlot, 15% Cabernet Sauvignon en 5% Cabernet Franc. De vier Bordeaux-wijnen (wit, rood, cuvee Arthur en de hand geplukte Super Challenge voor de connaisseurs) vormen een mooie aanvulling op de 300 verschillende soorten die Boomsma in het assortiment biedt. Wijn vormt sowieso een belangrijk hoofdstuk in de Boomsma-historie. 

,,Nee, het is geen hobby van hem,’’ lacht Chantoine. ,,Hij heeft nog steeds een drive, wil de beste zijn. Door veel aandacht aan de druiven te geven en een rustige vergisting zal hij daarin slagen. Ik vind het knap dat hij in 2009 zei: ik ga weg, ik ga me er niet mee bemoeien. Hoe vaak zie je dat het anders is.’’

Jodocus’ vader Anton Richard was na de oorlog voorzichtig begonnen met de import van wijnen en cognac en ook met de export van zijn producten. Onder Jodocus is de afzet wereldwijd sterk gegroeid en is Boomsma marktleider geworden in wodka en whisky. Dat dankt het bedrijf aan een zeer actieve verkoop. Natuurlijk is online een kanaal, maar vertegenwoordigers blijven hun rol houden.

Chantoine: ,,Je kunt daarop gemakkelijk bezuinigen. Daar geloven we echter niet in. Wij sturen geen verkoopmails maar gaan de boer op. Je moet elkaar in de ogen kijken. Het is fijn om iemand te kennen, hoe iemand is. Dus houden wij onze vier vertegenwoordigers op de weg en hebben wij ter versterking anderhalf jaar geleden een exportdirecteur aangesteld, Joseph Stijns. Hij zet nog meer gas op export. Marketing is bij ons gestoeld op een persoonlijke aanpak. Wij gaan naar de mensen toe. Of het nu met een proeverij op een foodfestival is, of het vertellen van ons verhaal bij de slijter.’’

Groeilanden zijn Rusland, Armenië, Kazachstan, Denemarken, de Baltische staten, Amerika en Canada. 

,,Met name Amerika heeft een voor ons interessante drinkcultuur. Gemixte dranken en cocktails zijn er populair. Men geeft graag geld uit voor een goede gin. Bartenders zijn belangrijk voor ons product. Zij moeten de drank perfect kunnen serveren en met een gin-tonic moet je een show opvoeren. Dat kunnen ze in Amerika. En het is een groot land, hè. Dus willen we daar voet aan de wal.’’

Met de eigen gin heeft Boomsma in dat opzicht een troef in handen. 

Chantoine: ,,Onze gin wordt gemaakt op basis van twaalf kruiden en wordt gepresenteerd in een stijlvolle, vierkante fles. Het distillatieproces in een geavanceerde koperen ketel en is ontstaan uit onze jarenlange ervaring met kruiden en jenever. Van de kruiden die erin worden verwerkt, waaronder engelwortel, gentiaan, gezegende distel, zoethout, duizendguldenkruid en laurier, trekken wij ook onze traditionele kruidenbitters. Het hele distillatieproces wordt in eigen hand gehouden. Tijdens de distillatie wordt streng toegekeken op de zogeheten middenloop. De voorloop en naloop met zware en nare tonen worden verwijderd om het mooiste distillaat te verkrijgen. Ook daar bezuinigen wij niet op. Zo zijn wij in staat een aromatische gin te maken waarin de jeneverbes goed te ruiken is. De smaak is vol, rijk en kruidig met terugkerende tonen van citrus en de afdronk is door de warme smaak van gentiaan en zoethout mild.’’

Je verneemt nogal eens doemverhalen van: jenever wordt steeds minder gedronken, het gedistilleerd staat onder druk. 

Chantoine wil er niks van weten: ,,Je moet gewoon met de tijd meegaan. Mijn vader heeft enkele fantastische keuzes gemaakt met whisky en later wodka. Verder moet je zorgen dat je karakter behoudt en kwaliteit biedt. Wij maken onze eigen moutwijn. Onze ingrediënten zijn de beste en de kruiden worden 24 uur in alcohol gemasseerd. De Boomsma-smaak is in al onze dranken anders en kruidiger dan die van andere merken, en dat wordt herkend.’’

Dat is het geheim van het succes en het zelfstandig voortbestaan van de distilleerderij.

,,Boomsma is eigenzinnig,’’ besluit een glimlachende Chantoine.

Een lange historie

1883 – Dirk Boomsma begint aan de voet van de Oldehove een zaak in kruidenierswaren en drank.

1895 – Jodocus Boomsma trekt het land door met Old Captain Genever. Het merk raakt bekend in het Westen.

1945 – Anton Richard Boomsma introduceert wijnen en cognac. Hij start de export op.

1960 – Boomsma vertrekt uit de binnenstad en richt aan de Edisonstraat, waar het bedrijf nog steeds gevestigd is, een nieuwe distilleerderij in.

1980 – Jodocus Boomsma jr. volgt zijn vader op en zet in op kwaliteitswijnen en buitenlands gedistilleerd.

2003 – Aan de Bagijnestraat wordt het museum/proeflokaal met winkel geopend. Het is een uit de jaren 30 nagebouwde distilleerderij waar het assortiment kan worden geproefd, een fles kan worden gekocht evenals souvenirs.

2009 – Chantoine en Saskia Boomsma nemen de leiding over van hun vader. Ze importeren wijnen uit heel Europa en de nieuwe wijnwereld.

2015 – Er wordt geïnvesteerd in twee nieuwe distilleerketels.

2017 – Het befaamde berenburgmerk Weduwe Joustra met slijterij aan het Kleinzand in Sneek wordt uit de boedel van het failliete Dirkzwager in Schiedam gekocht.

     

Joomla SEF URLs by Artio
Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen