LELYSTAD – Het is maar goed dat de Hiswa te Water van Amsterdam naar Lelystad is verhuisd. De Bataviahaven is namelijk een uitgelezen stek voor het tonen van zeil- en motorjachten. De watersportbeurs begin september, de grootste in-water bootshow van Noord-Europa, was een succes.

Beter kunnen pleziervaartschepen niet gepresenteerd worden.

Arjen Rahusen uit Langweer, als directeur van HMM Exhibitions verantwoordelijk voor de commercie, was een tevreden man: ‘Er zijn veel zaken gedaan. We trokken namelijk goed publiek. Mensen die echte watersportliefhebbers zijn en die gericht op zoek gingen naar een boot die bij hun past.’

Er lag een grote verscheidenheid aan schepen; van sloepen tot motorkruisers, van sportieve en snel varende boten tot loungeschepen, van zeilcatamarans tot klassieke jachten. Rahusen en zijn mensen kregen de steigers vol met kwaliteitsschepen.

De presentatie in de halfronde haven kon niet beter. Het was heel overzichtelijk. Vanaf de wandelboulevard waren de steigers goed bereikbaar en vanaf de promenade daarboven had je een prima uitzicht op de hele haven en alles wat er lag afgemeerd. Honderd exposanten showden driehonderd schepen. Dat was ten opzichte van 2017 bijna twintig procent meer.

‘De belangstelling was boven verwachting,’ aldus Arjen.

Er werd een aantrekkelijk programma geboden. Lezingen, theater, muziek, presentaties (o.a. van de Marker Wadden) verlevendigden het evenement. Proefvaren was ook mogelijk. In de gesloten drijfsteiger die het mogelijk maakte om rond te kunnen lopen, kon een deel worden geopend zodat je buitengaats kon. Velen maakten van die gelegenheid gebruik.

Voordeel van Lelystad boven Amsterdam is niet alleen de veel mooiere en beter geoutilleerde haven, maar ook de bereikbaarheid. De Randstad is vol en ongeschikt voor publieksevenementen en beurzen. Lelystad ligt centraal en vanuit alle windrichtingen en het buitenland rij je er vlot naar toe. Geen opstoppingen en voldoende en goedkope parkeergelegenheid. Verder leent de Bataviahaven zich heel goed voor kade-exposanten, stands en horecapaviljoens op de promenade. Ook daar viel een flinke groei van vijftien procent te notere. Zoals het nu lijkt zal de ‘natte’ Hiswa de ‘droge’ naar de achtergrond drukken. Want ook het moment zo vlak na de zomer is goed gekozen. Mensen zijn geïnspireerd geraakt door alles wat ze op het water hebben gezien en willen de watersport intenser beleven. Al in september willen ze zich oriënteren. Het brede aanbod in Lelystad bediende een groot deel van de markt. Uiteraard helpt de bloeiende economie mee voor een goede verkoop.

Rahusen: ‘Er zijn drie jachten van boven het half miljoen verkocht. Dat zegt voldoende.’

  

Joomla SEF URLs by Artio

- ADVERTENTIE -

Boekpresentatie "Go(lf) with the flow" in Sint Nicolaasga met presentatie van Zuid-Afrikaans wijnen van Louis57 Wijnen.

Go(lf) with the flow

 

 

Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen