UITWELLINGERGA – Nyck de Vries (23) was jarenlang de tegenstrever van Max Verstappen in de kartsport. Niet Max was de grote man, maar dat was de kleine Fries uit Uitwellingerga die nu voor Prema strijdt in de Formule 2, het voorportaal van de Formule I. Daarnaast gaat hij rijden voor Racing Team Nederland, het team waarmee hij in 2019 als eerste Fries gaat meedoen aan de 24 uur van Le Mans. Zijn doel is de Formule I. Met een Fries sponsorteam (Speedbooks, Rotero, Univé, Promotex en NDC-onlineplatform Niels’ Garage) hoopt hij die droom waar te maken. 

Hoe groot is de kans dat jij volgend jaar uitkomt in de Formule I?

‘Die kans is reëel. Als ik kampioen word in de Formule 2 dwing ik dat sowieso af. De laatste vijf kampioenen zijn allemaal in de Formule I terechtgekomen. Anders is er geen doorstroming. Bovendien is mij is door Zak Brown van McLaren, waar ik al sinds mijn 10eonder contract sta, toegezegd dat ik een plek krijg in de Formule I als ik dit jaar boven teamgenoot Lando Norris eindig, alhoewel hij dat later weer heeft ontkend. Norris is een groot talent van 18 jaar. Hij heeft een voorkeurspositie. Zijn vader betaalt Brown.’

Norris is 18, Verstappen 20. Ben jij niet te oud met 23 jaar?

‘Juist niet, 23 is hartstikke jong in de autosport.’

Waarom zat Verstappen dan op zijn 17eal in de Formule I?

‘Dat is een verhaal apart. Teambaas Helmut Marko van Red Bull wilde een stunt uithalen en gokte op Max. Dat is goed uitgepakt. Overigens zijn de regels veranderd en kun je nu niet meer zo jong instappen in de Formule I. Maar zo kan het lopen. In alle klassen eindigde ik meestal voor Max. Wij waren de beste karters ter wereld. Ik weet dat ik nog niet ben waar ik wil zijn.’

Je zei dat je door politieke spelletjes op achterstand bent gezet. Waar doel je op?

‘Binnen McLaren, het FI-team dat tot dusver mijn hele carrière heeft gefinancierd, was er wrijving tussen de aandeelhouders en het management. Daar is Ron Dennis de dupe van geworden. Ze hebben hem er na een fikse ruzie uitgebonjourd. Dat was jammer voor mij, want Dennis stond altijd achter me. Sponsors zijn opgestapt. Op mij is gewoonweg bezuinigd. Er werd minder aandacht aan de jonge coureurs besteed. Sponsoring kan ik dus goed gebruiken.’

Zijn je kansen op de FI geslonken door die heibel?

‘Nee, zoals ik al zei: ik moet gewoon kampioen worden. Dan is het klaar. Maar je hebt niks te eisen in de autosport, waarin je dankbaar moet zijn. Dat is een ongeschreven regel. Wie betaalt bepaalt.’

Je bent natuurlijk vaak van huis.

‘Ik ben alleen maar onderweg. In de eerste drie maanden van dit jaar heb ik 34 vluchten gemaakt. Een hele week die ik voor het laatst thuis was kan ik me niet eens meer herinneren.’

Wat kun jij voor de sponsors betekenen?

‘Speedbooks is zeg maar de shirtsponsor. Die naam staat op mijn pak, de auto en mijn helm. Ik kan ze bijvoorbeeld eens meenemen naar de fabriek van McLaren, een kartclinic geven of racen op het TT-circuit van Assen. Het is leuk om wat terug te doen.’

Vind je het speciaal dat Friezen uit jouw regio zich achter jou hebben geschaard?

‘Ik ben niet zo chauvinistisch, maar ik voel me een Fries en ik zou er ook niet weg willen. Mijn thuis is Uitwellingerga, een uurtje van Schiphol. Ik ben trots op waar ik vandaan kom. Behalve Nederland vertegenwoordig ik in het internationale circuit ook een beetje Friesland. Niet voor niets heb ik een pompeblêd op mijn helm.’

Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen