friesjournaal logo

SINT NICOLAASGA – In Bouwhuis Horeca & Grootverbruik heeft Fryslân Culinair een gevestigde naam als nieuwe partner. Het bedrijf in Sint Nicolaasga kan bogen op een historie van ruim een eeuw. Met Frank Bouwhuis (39) staat de vierde generatie aan het roer. Na het afronden van zijn HBO-studie commerciële economie nam Frank in 2001 de helft van de aandelen van zijn vader over en in 2011 de andere helft. Afgelopen voorjaar heeft hij zijn onderneming verkocht aan HANOS maar Bouwhuis blijft zelfstandig en aan de bedrijfsvoering verandert niets.

Het was Pieter Tjebbe Bouwhuis die in 1916

de horeca-activiteiten startte. Die werden destijds gecombineerd met taxivervoer en het uitbaten van een hotel-café-restaurant, het tegenwoordige Wapen van Friesland en bij de ouderen nog bekend als ‘Bouwhuis’. Achter de zaak was een ruimte waaruit dranken werden gedistribueerd. Lange tijd was dat onder de tweede en derde generatie Johannes en Piet, de vader van Frank, vooral een lokale business. Hoofdzakelijk werd de vroegere gemeente Doniawerstal bediend. Met name onder Frank begon het bedrijf te groeien. In 2008 werd de vertegenwoordiging van het biermerk Warsteiner in Groningen en Drenthe overgenomen. Twee jaar later werd het geruild met het agentschap van Bavaria in Friesland.

,,Daardoor hoefden we minder kilometers te rijden, waren we minder tijd kwijt, werd ons netwerk in Friesland fijnmaziger en werd onze positie in de provincie versterkt,’’ zo verklaart Frank die stap.

Vandaag de dag is Bouwhuis, dat in 2005 naar De Wieken aan de rand van het dorp verhuisde, een groothandel met 14.000 artikelen op voorraad. Andere bedrijfsonderdelen zijn de drankenspeciaalzaak, evenementen en een bierwinkel die ook online verkoopt. Maar liefst 1.200 bieren liggen er op voorraad van onder meer tien brouwerijen in Friesland. Er is dus praktisch geen bier dat Bouwhuis niet in het assortiment heeft. In een tijd dat de animo voor speciale bieren groeit is dat een pre.

Frank: ,,Bier kent een opleving en is trendy. Al in een vroeg stadium hadden wij de focus op bier en kunnen wij de horeca hierin goed adviseren. Mensen willen meer keus en de horeca wil een groter aanbod. Lokaal bier is een streekproduct geworden waarmee cafés en restaurants zich kunnen onderscheiden. Bij het eten is bier een drank geworden die goed combineert. Er zijn meer dan vijftig biertypen. En het gaat de consument meer om het genieten dan het gieten, zeg ik weleens.’’

In de wijn doet Bouwhuis trouwens ook goed mee met een uitgebreid aanbod en kwaliteitswijnen van bijvoorbeeld het domein Salentein van de familie Pon.

De aansluiting bij Fryslân Culinair past binnen de strategie van Bouwhuis om als slagvaardige groothandel ook het hogere segment van de markt goed te bedienen.

,,Met vijf van de veertien restaurants doen we al zaken en ik verwacht dat we dat aantal gaan uitbreiden,’’ aldus Frank. 

Partners