friesjournaal logo

Wylde Swan, een ander Fries tall ship.

HARLINGEN – Voor de Harlinger reder Jan Bruinsma (61) was de deelname met zijn driemastbark Artemis aan de Tall Ships Race een thuisreis. 

,,Hier mochten wij niet ontbreken. Ik kom uit de buurt, ben in Harlingen op school gegaan. Ik hoor die ouwe seunen al seuren als we hier niet voeren: nou hewwe wy in keer wat en binne jim d’r niet.’’

Jan runt samen met zijn broer Jelle een rederij met vier schepen. Drie van de vier zijn tall ships en varen alleen maar in het buitenland. Dit seizoen eentje op de Oostzee, de Artemis, eentje bij Spitsbergen en eentje bij Mallorca. De vierde behoort tot de bruine vloot en vaart meestal op de Waddenzee. Alleen gedurende de winter ligt de vloot in Harlingen.

Elk schip heeft een eigen crew maar veel bemanningsleden zijn er niet. De bemanning bestaat uit zeven man. Vier voor het varen en de overige drie zitten in de service (koken, schoonmaken, bedienen). De Artemis wordt ingezet voor meerdaagse tochten met trainees en voor de zakelijke (incentives) en particuliere markt. Er zijn 16 hutten aan boord met elk een eigen douche en wc. Verder wordt het schip dikwijls uitgenodigd voor grote evenementen aan de Oostzeekust.

Ruim dertig jaar geleden zijn de twee boerenzonen uit Sexbierum begonnen. De Artemis, een 300-tonner, kochten zij in 1999.

,,Wij wilden zo’n schip bouwen en oriënteerden ons op de markt. Door scheepsbouwer- en handelaar Lex Tichelaar werden wij geattendeerd op de Artemis die in Marstal in Denemarken was opgelegd. Dit was wat we wilden: een schip met mooie lijnen. Maar dat was het dan ook. Als je op de roerkoning stond zag je alleen een schaal met ribben. Het schip moest vanaf de waterlijn helemaal worden opgebouwd en er kwam een nieuwe kop op. In 2000 zijn we begonnen en een jaar later werd het schip in de vaart genomen. Er is een tuigage van meer dan duizend vierkante meter doek opgezet.’’

Het resultaat is schitterend. De Artemis was samen met de Stad Amsterdam de blikvanger van de vloot aan de Harlinger kade. De Russen lieten namelijk verstek gaan. In de media werd opgetekend vanwege politieke redenen, maar Jan Bruinsma meende beter te weten: Russen betalen in de Oostzeehavens niet altijd het havengeld en in Nederland kun je heel gemakkelijk beslag leggen, en dus ook aan de ketting leggen…

Het hele weekend voer de Artemis dagelijks twee commerciële vaarten. Hoogtepunt was natuurlijk de Sail In. Het marketingbureau Webwijs had het schip afgehuurd om vrienden en relaties te kunnen uitnodigen. Willem Kool van de Telegraaf-societyrubriek Stan Huygens Journaal was ook mee en maakte een reportage van een hele pagina.

De Artemis is in Nederland alleen te zien op Sail Harlingen en tijdens Sail Amsterdam, dat in 2020 weer wordt gehouden.

Harlingen was een groot succes want er kwamen meer dan 300.000 bezoekers op af! Het evenement werd afgesloten met een vriendschapsdag, de Nederlandse versie van de Amerikaanse Friendship Day. Initiator criminoloog/misdaadauteur Simon Vuyk, in Harlingen woonachtig, had Peter R. de Vries uitgenodigd om over diens vriendschap met de geliquideerde crimineel Cor van Hout. (AvK)

Partners