friesjournaal logo

HEERENVEEN – HANOS Heerenveen is meer dan een groothandel, meer dan een leverancier voor de horeca. Als je in staat bent om te vernieuwen, te demonstreren en te inspireren reikt je rol verder. Vestigingsdirecteur Patrick Hendriks wijst in dit verband op de workshops die het bedrijf op elke derde maandag van de maand verzorgt. Op die dag geeft chef Rolf Hoekstra in het Culinair Theater van het grandcafé een proeve van bekwaamheid. Hij bereidt dan gerechten met bijzondere ingrediënten en groenten en kwaliteitsvis en -vlees die bij HANOS verkrijgbaar zijn en hij laat zien hoe je ze klaarmaakt en hoe je op verrassende wijze smaken combineert. Wie zich daarbij wil laten adviseren in de wijn-spijscombinatie kan vertrouwen op de aanbevelingen van vinoloog Jacqueline Wassenaar die zich in haar vak zeer heeft bekwaamd.

‘Onze workshops zijn een succes. Ze zijn informatief en gezellig. De deelnemers ervaren de sessies als heel zinvol. Bovendien is het sociaal en vaktechnisch een goed moment om te klankborden,’ zegt Patrick.

Elke workshop draagt een thema. Alles komt aan bod, zoals vlees, vis, groenten, Kerst, seizoen, barbecue, streetfood, vegetarisch, allergenen. Je kunt het zo gek niet bedenken. Wijn-spijscombinaties natuurlijk ook, maar evenzeer bier-spijscombinaties. 

Waar HANOS zich onder meer in onderscheidt is de innovatieve keuken en het inspelen op trends. Patrick noemt de ‘cave man style’ met de Big Green Egg waarin je bijvoorbeeld niet alleen vlees en vis op de hete kolen legt, maar ook de groenten. Ja, en dan is het handig om te weten hoe je dat doet. Een andere nieuwigheid, althans in culinaire zin, is het fermenteren. Het inleggen van groenten wordt door de toenemende vegetarische markt steeds populairder.

Patrick: ‘Een interessante markt. De Randstad loopt vaak voorop maar de provincie volgt de ontwikkelingen ook op de voet. Aan ons hebben de restauranthouders de juiste partner. Wij denken mee en we sparren met elkaar. Dan kom je tot nieuwe ideeën en een hoger niveau. Verder denken wij, als ons dat wordt gevraagd, mee in de samenstelling van de menukaart. Die kwaliteit hebben wij in huis.’

Rolf vertelt over het groentegerecht kimski (spruiten, rettich, wortel, gember, knoflook), dat een voorbeeld is van de nieuwe keuken.

‘De smaken moeten kloppen en dat moet je proefondervindelijk uitvogelen. Koken is liefde en geen statische bezigheid,’ zegt hij. 

Inspiratie is ook volop te vinden op het online platform van HANOS met meer dan 1.300 recepten: www.FoodXperience.com

HANOS levert toegevoegde waarde door meer te bieden. Dus meer vlees dan bij de slager, meer vis dan bij de viswinkel. En verser, want HANOS heeft de versafdelingen in eigen beheer; een eigen slagerij onder de naam Van der Zee terwijl twee vissersboten varen en vangen exclusief voor HANOS. Het groentepalet is rijker geschakeerd dan bij de groenteboer. Patrick noemt aardpeer, Japanse radijs, ghioggia en nog een hele reeks. Probeer die maar eens op de hoek van de straat te kopen. Zuivel en patisserie zijn eveneens afdelingen waarin HANOS excelleert. Opgeleide specialisten zijn er werkzaam.

‘Er wordt aan onze mensen getrokken,’ lacht Patrick met het oog op de krappe arbeidsmarkt in de horeca en de vraag naar kwalitatief personeel. Negentien divisies telt HANOS Heerenveen en om het logistieke proces zo soepel mogelijk te laten verlopen werken de teams intensief samen. 

‘Het klinkt utopisch, maar we hebben het écht voor elkaar dankzij uitstekende en gemotiveerde vakmensen. Gezien onze constante kwaliteit en betrouwbaarheid durf ik te stellen dat wij de beste zijn. Men wil ons nadoen, maar onze voorsprong is door anderen moeilijk in te halen. Wij staan met de poten in de klei en weten heel goed wat er in de horeca speelt,’ aldus Patrick.

Patrick: ‘Persoonlijk contact is een van onze sterke punten. Handel is mensenwerk en dat blijft het ook.’

HANOS Heerenveen bedient de hele markt in het Noorden (Friesland, Terschelling, Vlieland, Ameland – alwaar een vestiging – en een deel van de Noordoostpolder. De horeca is corebusiness, maar ook aan voetbalkantines en cafetaria’s levert men. Dochterbedrijf Distrivers levert aan instellingen. Het servicelevel qua orders is met een percentage van 98,1 hoog. Bedrijvigheid is er 24/7. 

Patrick: ‘Hier heerst dezelfde mentaliteit als in de horeca, je stopt pas als het werk klaar is en de gasten voldaan naar huis gaan. Een restaurant sluit ook niet als er om tien uur ’s avonds nog gasten in de zaak zitten.’ 

HANOS is als totaalgroothandel gericht op de horeca en andere bedrijven met een culinaire behoefte. 

Volgens Patrick ‘een onwijs gave snoepwinkel voor de horeca en de mooiste showroom van het Noorden’. 

Partners