friesjournaal logo

JOURE – Zonder transport staat alles stil. Het blijft een waarheid als een koe. De drie finalisten in de Verkiezing Friese Onderneming van het Jaar 2019 – Bijlsma grond-, weg- en waterbouw in Gytsjerk, Bakker Transport in Heerenveen en Ufkes Greentec bosbouwmachines in Drachten – zijn allemaal klant van Wierda Bedrijfswagens, zelf trouwens ook een van de genomineerden voor de prijs omdat het bedrijf vooroploopt in elektrische motoren. 

Het zegt wel wat over de kwaliteit en status van Wierda (MAN-dealer voor Friesland), dat is blijven innoveren en uitbreiden. Wierda Voertuig Techniek (WVT) en Wierda Hybrid technologies

zijn nieuwe, essentiële bedrijfsonderdelen. WVT past als official partner van MAN bedrijfswagens aan en bouwt ze af naar de wensen van opdrachtgevers. Wierda Hybrid speelt in op de verduurzaming en biedt hybride motorische oplossingen om de brug te slaan naar elektrische aandrijving. 

Derde generatie

Aan tafel in Joure zit dan ook een geïnspireerde ondernemer: René Wierda (48), directeur/eigenaar van de onderneming. Hij is de derde generatie van het bedrijf dat in 1931 is begonnen. Enne Jacob Wierda was met zijn broer Bauke aan de Oudvaart in Sneek vrachtauto’s gaan repareren en bouwen. De oprichter was de eerste in Nederland die een dubbele as onder een vrachtauto plaatste. Al gauw deden ze er een bodedienst bij, een activiteit die uitgroeide tot ESRE (Eerste Sneek-Rotterdam Express), welk bedrijf later in de jaren tachtig door Hero Portena is overgenomen. 

Enne’s zoon Jacob Rudolf zette de onderneming voort en in 1992 maakte diens zoon René zijn opwachting: ‘Ik ben begonnen als monteur, sleutelde aan alles wat los en vast zat. Later kwam ik naast mijn vader in de directie. In 1996 heb ik de helft van de aandelen overgenomen en vier jaar later de rest. Ik heb veel van pa geleerd. Zowel wat betreft de techniek als in de omgang met mensen. Hij liet me altijd mijn gang gaan, ook in de dingen die niet goed gingen. Zo kreeg ik een goede leerschool, want ik moest van mijn eigen fouten leren.’

MAN-dealer

Het bedrijf was toen al verhuisd van Sneek naar Joure, waar begin jaren zeventig het qua oppervlakte grootste verkeersplein van Nederland werd aangelegd.

Wierda: ‘Daar gevestigd te zijn, centraal aan de rotonde, was ideaal. Een A-locatie. Toen kwam de vestiging in Drachten en daarna Heerenveen.’

Mede door deze sterke geografische positionering in Friesland kon Wierda in 2004 het exclusieve MAN-dealerschap voor de provincie bemachtigen. MAN is een gerenommeerd merk en staat voor kwaliteit en Duitse degelijkheid en ‘pünktlichkeit’. In Joure heeft Wierda de service en onderhoud ondergebracht.

René Wierda: ‘MAN staat niet bekend als het meest sexy merk, maar is sinds 2012 wel keer op keer als best betrouwbaar en meest bedrijfszeker uit de tests van TÜV gekomen. Niet voor niets is MAN marktleider in het robuuste werk van bijvoorbeeld zwaar transport, bouw en bomenrooien. In 2004 had MAN in Friesland een marktaandeel van twee procent en nu inmiddels elf procent. Elk jaar doen we er een procentje bij. Niet heel hard groeien, maar gestaag. Dat is het mooist.’

Toch timmert MAN, onderdeel van Volkswagen AG, meer aan de weg wat betreft presentatie, pr en design.

Wierda: ‘Men is bezig om het vroegere, ietwat stoffige imago van zich af te schudden met zeer moderne, functionele en fraai vormgegeven bedrijfswagens die uitgerust zijn met de schoonste motoren.’

Die worden in aangepaste versies ingezet in alle branches en vervoersopties: stadsdistributie, nationaal en internationaal transport, de bouw, tank- en silovervoer, agrarische sector, afval en recycling, speciaal transport, servicediensten en hulpverlening (brandweer, berging, strooiwagens etc). 

‘Geen vrachtwagenmerk dat zo breed in de markt opereert als MAN,’ aldus Wierda. 

Slimme mensen

Bedrijfswagens specifiek maken voor de klant vergt inzicht in en verstand van techniek. Wierda: ‘Wij hebben een 95 medewerkers tellend team opgebouwd van slimme mensen. Dat is de kracht van dit bedrijf. Kijk, de fabriek wil standaardiseren om een hoog kwalitatief en concurrerend product te maken, maar de klant op zijn beurt heeft een wens om een zo hoog mogelijk rendement uit het materieel te halen. Daarin spelen wij een belangrijke rol. Wil de klant vier assen of vijf voor meer laadvermogen? Eén as meer levert zo’n tien ton extra draagkracht op. Moet die extra as tussen de andere worden geplaatst, of erachter? Moet de wielbasis wel of niet worden verlengd? Dat zijn vragen waarop WVT met een antwoord komen, afhankelijk van de functie van de wagen. In de speciale bouw gaan we zelfs tot zes assen. Want het maakt qua chassis nogal wat uit of de wagen dienst doet als kipper, betonmixer, kraanauto, tankwagen of brandweerauto.’ 

In dit werk onderscheidt Wierda zich duidelijk. Er zijn slechts twaalf erkende MAN-partners ter wereld aan wie deze op- en ombouw wordt toevertrouwd en Wierda is een van hen.

Electric PTO

Wierda Hybrid loopt voorop in de ontwikkelingen van . Het bedrijf ontwikkelde de Electric PTO, een elektrische motor die automatisch de aandrijving van de dieselmotor overneemt. Wordt de accuspanning te laag, dan schakelt de PTO de dieselmotor weer in. Dat levert per dag een besparing op van € 30 op de brandstofkosten, maar natuurlijk ook qua fijnstof. Bovendien geeft een elektromotor geen lawaai. Allemaal zaken die in het centrum van een plaats voordelig zijn. De accu’s hebben voldoende capaciteit om er een betonmixer de hele dag op te laten draaien.

De volgende stap was de mixers met Electric PTO in de verhuur te brengen (Mixer 2 Rent) waardoor klanten een flexibele schil in hun vloot creëren en projectmatig, bijvoorbeeld in de binnenstad, de juiste mixer in kunnen zetten.

René Wierda: ‘In het vervoer op de kortere afstanden, en dan doel ik op een actieradius van ruim honderd kilometer, kan elektrische aandrijving op termijn niet uitblijven. Over vijf tot tien jaar zal het waarschijnlijk zo ver zijn, of de branche wordt daartoe verplicht. Hoe de transitie precies uitpakt is nog niet geheel duidelijk; elektrisch, waterstof of beide in combinatie met diesel? Wij zullen er echter klaar voor zijn.’  

Een opvolger binnen dat familie staat niet klaar. Alleen zus Wiepie is er werkzaam. Het is echter de wens van René Wierda dat het een familiebedrijf blijft om als zelfstandig bedrijf en met veel betrokkenheid van de medewerkers te blijven voortbestaan.

‘Zeker nog honderd jaar!’

Partners