friesjournaal logo

HAULE/ASSEN – Al 27 jaar racet Bertus Folkertsma (41) maar nog nooit reed hij de Isle of Man TT (Tourist Trophy). Deze zomer wil hij zich op zijn Yamaha R6 tijdens de Manx Grand Prix (18-30 augustus) op het beruchte race-eiland tussen Engeland en Ierland kwalificeren voor de hoofdrace van volgend jaar. Dat zou na de WK Superbikes en de TT van Assen zijn derde hoogtepunt zijn. Man geniet de bedenkelijke reputatie van ‘dodenrace’. Sinds de eerste editie in 1907 kwamen 270 coureurs op dit 62 km lange, gevreesde stratencircuit om het leven.

 

Waarom wordt er op Man geracet?

‘De racehistorie begon hier omdat er aan het begin van de 20steeeuw nog geen circuits waren en racen op de openbare weg verboden was. Man had binnen het Verenigd Koninkrijk evenwel een zekere autonomie en baron George Somerset, gouverneur van Man, zag een race als promotie voor het eiland. Man is heel anders dan circuitraces. Een massastart is op de smalle weg ondoenlijk en dus is de 250 km lange race (vier rondjes) een tijdrit. Het publiek kan het verloop en de stand van zaken alleen volgen via de radio en de omroepinstallaties. Je gaat ver terug in de tijd.’

Wat maakt Man zo speciaal?

‘Alles. In de eerste plaats is deze roadrace heel extreem en gevaarlijk met kuilen en hobbels. Je springt voortdurend en je mag blij zijn als jijzelf en je machine heel blijven. Maar het is ook een ultieme uitdaging. Je levert voortdurend een gevecht met jezelf omdat je de race in je eentje rijdt. Het is een race tegen de klok. Richtpunten zijn er niet. Je moet gewoon voluit gaan. Je hebt een enorme drive en veel doorzettingsvermogen nodig om op Man te racen. Je moet ook honderd procent concentratie kunnen opbrengen. Verder is de entourage op het eiland schitterend. Er wonen 40.000 mensen en daar komen tijdens de race nog eens 100.000 bij. Man is voor motors wat Le Mans voor auto’s is. Het is de ideale vakantietrip voor motorsportliefhebbers.’

Je rijdt in de 600 cc die max 270 km haalt en niet in de 1000 cc-klasse met een limiet van 320 km per uur. Bewust?

‘Ja, de 600 cc is net wat minder heftig. Ik ken het circuit nog niet goed. Het duurt normaal gesproken vijf jaar voordat je alle hobbels en bochtjes kent. Je moet deze race vergelijken met een rit van Friesland naar Limburg over B-wegen zonder snelheidsbeperking. Hoe beter je het circuit kent hoe sneller je gaat.’

Ben je niet te oud?

‘Nee. Ik ben in topconditie en ik steek lekker in m’n vel. Ik blijf fit door onder meer te mountainbiken. Dat ik niet meer op de permanente circuits race heeft te maken met de verminderde ambitie. De TT Assen is alleen een snelheidsbeleving en daar ben ik inmiddels op uitgekeken.’

Vind je Man niet te gevaarlijk?

‘Laat ik het zo zeggen: als ik een gezin had was ik er niet aan begonnen.’

Hoe ziet zo’n Man-programma eruit?

‘Het evenement duurt drie weken. De eerste week is een voorbereiding op motoren met kenteken. Dan gaat het om veel meters te maken. Wel zo snel mogelijk natuurlijk. Buiten de bebouwde kom van de vier dorpen die er zijn geldt geen snelheidslimiet. In de tweede week zijn de officiële trainingen. Die worden gereden na zes uur ’s avonds als de wegen zijn afgesloten. In de derde week is het circuit volledig vrijgemaakt voor de wedstrijdtrainingen en de twee wedstrijddagen op 28 en 30 augustus.’

Hoeveel coureurs doen er mee?

‘Er zijn 80 deelnemers die om de tien seconden starten. Het publiek langs de kant ziet dus voortdurend motoren voorbij vliegen.’

Wanneer kwalificeer jij je voor de TT?

‘Als ik maximaal 112 procent boven de tijd van de winnaar rijd. Dat is mijn target maar die heb ik nog niet gehaald. Dan moet ik zo’n 19.40 per rondje rijden en ik zit nu op 21.50 maar ik ga richting twintig minuten en dan zit ik binnen de limiet van 20.20 die nodig is om aan de start te komen van deze Manx Grand Prix.’ 

  

Partners