friesjournaal logo

AMSTERDAM – Wij eten ondanks een toenemende bewustwording nog steeds te veel, te vet, te zoet, te veel vlees en teveel bewerkt, industrieel voedsel en we gooien te veel voedsel weg. Kortom, het kan nog een stuk gezonder. Iemand die zich daar sterk voor maakt is de frêle Friezin Rens Kroes (32). Op het gebied van voeding is zij een ster geworden. Haar invloed is groot. Zo groot, dat zij als foodinfluencer (360.000 volgers op Instagram) door de Rabobank is ingeschakeld voor de campagne Food Forwardvoor meer gezondheid en minder verspilling. Afgelopen voorjaar was ze op een boerenmeeting in Jirnsum om de aandacht op de campagne te vestigen. De bank stimuleert boeren te kiezen voor een andere, meer duurzame bedrijfsvoering.

De frouljuKroes zien er kreasuit. Van Doutzen, die wereldberoemd is, weten we dat. Maar Rens, die inmiddels ook is uitgegroeid tot een alom bekende persoonlijkheid, doet niet voor haar zus onder. Gezond eten doet je er gezond uit zien, zoveel is wel duidelijk. Het zit bij Rens bovendien in de genen, zegt ze.

‘Pake Libbe Leistra, de heit van mijn mem Gearte, boerde in Gytsjerk al biologisch. Hij was zijn tijd ver vooruit. Deed zelfs aan yoga! Beppe Doutzen Kloosterman was niet minder vooruitstrevend. Zij was een heel geëmancipeerde vrouw. Beiden aten gezond en droegen dat over op mem, die voedingsdeskundige werd. Pake stopte op een gegeven moment met de veehouderij en hij legde zich toe op groenten en fruit. Vervolgens hebben ze een winkeltje overgenomen om hun producten te verkopen. Van jongs af was ik nieuwsgierig naar wat wij op ons bord kregen. Ja, je mag stellen dat ik gezond eten met de paplepel kreeg ingegoten!’ 

Mensen helpen zit haar in het bloed: ‘Daarom ging ik na een verblijf in New York sociaalpedagogische hulpverlening studeren, hoewel ik toen nog de muziek in wilde.  Maar dat werd geen succes. Het is mooi en dankbaar je voor de medemens in te zetten.’

Kantelpunt

Het kantelpunt kwam toen een vriend van haar aangaf dat ze iets met voeding moest doen omdat ze er zo veel mee bezig was en onbewust mensen adviseerde. In 2012 ging Rens in een obesitaskliniek werken. 

Met eigen ogen aanschouwde ze het leed van overvoeding: ‘Ik zag de mentale gevolgen van dik zijn. Mensen die aan obesitas lijden hebben meestal een negatief zelfbeeld. Ze gaan heel erg gebukt onder hun situatie. Slecht eten heeft dus niet alleen een fnuikende invloed op het lichaam, maar ook op de geest.’ 

Rens deed een studie over voeding. Ze wilde er alles van weten. Ondertussen begaf ze zich op het commerciële pad en was ze bezig met het maken en verkopen van komboecha, een gezondheidsdrankje dat ontstaat uit fermentatie van gezoete thee door azijnzuurbacteriën.

Vanaf dat moment ging ze als een speer: ‘Een vriendin haalde mij over een blog te schrijven. Toen ik dat twee keer had gedaan sprak dat zo aan, dat het modetijdschrift Glamour mij benaderde voor een column. Ik begon een eigen voedingspraktijk waar ik drie jaar mensen heb begeleid in hun leefstijl. Sinds kort heb ik een webshop genaamd Powerfoodies Market die ik nu als mijn baby beschouw. Negen gezondheidsproducten zoals notenpasta van amandelen en hazelnoten en ongefilterde appelazijn breng ik online op de markt. Ik pak alles zelf en plasticvrij in, uiteraard, want aan verpakkingen moeten we ook veel meer aandacht schenken en er veel strenger in worden.’ 

Vier boeken over voeding en één over haar levensstijl heeft ze geschreven. Het eerste, Powerfoodgeheten, verscheen in 2014 en werd meteen een bestseller. Met dit boek bevestigde zij haar rijzende status in voedingsland. Haar derde boek On the Go(2016) verscheen ook in Amerika, Groot-Brittannië en Australië.

Leefstijlverandering

Ze wil niet dat haar succesverhaal als een simpele blauwdruk voor leefstijlverandering geldt: ‘Minder en gezonder eten is heel moeilijk. Mensen vervallen gauw in oude patronen, kunnen moeilijk afkomen van hun suikerverslaving. Ik wil om die reden niet dwingend over komen, maar stimuleren, motiveren en inspireren, zorgen dat mensen niet afglijden en voorkomen dat ze niet naar de dokter hoeven. Wat bovendien niet helpt zijn alle verleidingen, de reclames op tv, de voordeeltjes met ongezonde producten in de schappen. Die maken het moeilijk om de discipline vast te houden.’

Bewuster leven moet je leren, vindt ze.

‘Daarom pleit ik voor voedingsleer op de basisschool. Dat zou een verplicht vak moeten zijn zodat kinderen betere keuzes leren maken. Ik zou dat fantastisch vinden. Je krijgt de ouders dan ook mee. Natuurlijk gaan tieners los en denken ze niet de hele dag aan hun gezondheid, dat deed ik ook niet en ik wil ook niet heel streng voor mijzelf zijn, maar ik had van huis uit wel meegekregen om de goede keuzes te maken en in balans te blijven. Op school kun je een gezonde basis leggen.’    

Geluksmomentjes

Geluksmomentjes door te snoepen wil ze niet verbieden: ‘Zelf eet ik ook wel eens een patatje, een stuk chocola, een blokje kaas en ik drink ook een glas wijn. Maar alles met mate. De lever moet al zo hard werken. Niet alleen wat betreft het verwerken van eten en drinken, maar ook de zalf die je op je huid smeert en de vervuilde lucht die je inademt. Als iemand zich daar bewust van is, is het makkelijker om keuzes te maken.’

Rens noemt zichzelf een flexitariër. Vlees eet ze zeer beperkt: ‘Soms heb ik er behoefte aan en dan eet ik het.’ 

De basis is groente en fruit. 

Ook koken hoort bij haar missie: ‘Ik blijf recepten maken.’

Ze doet het niet allemaal in haar uppie. Partner Sid is achter de schermen een belangrijke inspirator. Hij zorgt onder meer voor de distributie van de webshop. 

Rens: ‘Zo bijzonder om samen met je partner te bouwen aan een imperium.’

Partners