friesjournaal logo

HARLINGEN – Met andere eigenaren/directeuren is Veltman Vis Service in Harlingen aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Jan en Gerlofke Schuil-Fopma hebben in 2019 het kwaliteitsbedrijf overgedragen aan Luuk Jellema (39) en Peter Horjus (46). Luuk is een vertrouwd gezicht want hij is reeds 15 jaar in dienst. Peter daarentegen komt bij Albert Heijn vandaan. Daar was hij teamleider. Peter is gepokt en gemazeld in de voedingsmiddelen en de retail.

Het tweetal vult elkaar goed aan. Luuk kent het bedrijf door en door en is commercieel sterk, Peter heeft operationele en logistieke kwaliteiten.

 

‘Ik kan me zelf niet opsplitsen. Daarom wilde ik niet in mijn eentje de leiding hebben. Dit bedrijf is te hectisch om alles in je uppie te doen. Jan (50) en Gerlofke (53) hebben het ook altijd samen opgepakt,’ aldus Luuk.

Hij zocht dus iemand die met hem de kar wilde trekken en die zoektocht duurde niet lang.

‘Peter en ik kennen elkaar al twintig jaar. Wij weten wat we aan elkaar hebben. Acht jaar geleden heb ik hem al eens het voorstel gedaan om hier te solliciteren. Maar Peter was daar toen nog niet aan toe, en het bedrijf ook nog niet. Nu dus wel.’

Of ze al ingespeeld zijn?

Luuk: ‘Laat ik het zo zeggen dat we naar elkaar toe groeien. Deze verhouding geeft wel een nieuwe dimensie aan ons. Wij waren vrienden, en dat blijven we, maar we zijn nu ook collega’s, partners.’

Met vis had Peter, die op zijn veertiende naar Friesland verhuisde, in zijn vorige functie niet zo veel van doen: ‘In ieder geval lang niet in die mate als bij Veltman natuurlijk.’

Voor Peter was zijn nieuwe rol even wennen: ‘Het verschil met Albert Heijn is dat ik daar met eindproducten werkte en hier met een halfproduct, een vers en kwetsbaar product dat heel wat anders is dan bijvoorbeeld een pot doperwten.’

Luuk begon zijn loopbaan als invalkracht bij de patatfabriek in Oosterwierum. Bij Veltman leerde hij alle facetten van het vak kennen. Van zijn ambitie om ooit de leiding over te nemen maakte hij nooit een geheim.

Jan: ‘Luuk streeft altijd het hoogste na. In het bedrijf maar ook voor hem zelf. Hij wil altijd hogerop.’ 

Er komt veel op hun pad, weet Gerlofke, die nog een poosje blijft ondersteunen in het management. 

‘Het verschil tussen werknemer en werkgever is groot,’ zegt zij.

Luuk weet het: ‘De handel in vis gaat heel snel. Wij weten vandaag niet wat de klant morgen wil hebben. Je moet heel snel kunnen schakelen.’

Dat vergt derhalve veel van de organisatie, de orderverwerking en de logistiek.

Luuk: ‘Dit bedrijf is heel dynamisch, met veel druk. Gelukkig kunnen wij terugvallen op een goed en enthousiast team, dat goed meedenkt om elke dag weer mooie vis bij onze klanten te krijgen.’

Eten en weten

Luuk en Peter gaan grenzen verleggen. Ze hebben een duidelijke visie: nog meer streekgebonden producten, nog meer herleidbaarheid en nog meer transparantie.

Luuk: ‘Een gast in een restaurant wil graag weten waar zijn vis gevangen is, door wie en waarmee. Dat wordt steeds belangrijker en dat gaan wij waarmaken; eten en weten. Al onze vis is traceerbaar.’

Exclusiviteit is voor het onderscheidend vermogen ook van belang: de Laaksumerbot komt bij Jan en Joop de Vries vandaan, de Waddenmossels en Waddenkokkels komen van de HA 24, de zeebaars en de harders van de HA 11, de Wadoesters bij Jaap Vegter enzovoorts.

IFS-keurmerk

Jan: ‘Er wordt in onze branche nog te veel gerotzooid door bijvoorbeeld vis te injecteren. Daar houden wij ons verre van. Wij hebben een eigen zalmrokerij waar wij alle zalm roken zonder toevoegingen voor een langere houdbaarheid. Die tasten namelijk smaak en kwaliteit aan. Wij willen het beste voor onze klant en zijn gasten. Veltman is in het Noorden een van de weinige visleveranciers die gecertificeerd zijn met het IFS-keurmerk. Voor een onderneming met zo’n groot scala aan producten, meer dan vijfhonderd, is dat bijzonder. Dat aantal komt door maatwerk en specialisatie nog veel hoger te liggen. Wat artikelnummers betreft wordt de grens van duizend gepasseerd. Veltman levert bijvoorbeeld alle vis aan op de wijze hoe de klant dit wil; bijvoorbeeld gefileerd, geportioneerd zonder of met huid, geschubd enzovoorts. Duurzaamheid, nog een item dat telt bij Veltman. Niet alleen belangstelling voor de markt maar ook wat in zee leeft.

Luuk: ‘Wij houden rekening met de seizoenen. Vis in de kuit moet je met rust laten en is trouwens ook minder lekker omdat de kracht uit het product is. Bovendien moeten we over honderd jaar nog vis kunnen eten. Elk levend wezen op onze planeet moet zich kunnen voortplanten.’

Dat de concurrentie daar niet altijd rekening mee houdt, het zij zo: ‘Wij vinden dat wij juist met informatie en advisering onze positie versterken.’

Transparant

Transparantie is een vanzelfsprekendheid.

Jan: ‘Sommige vissoorten worden ontdooid verkocht. Wij zijn de eerste leverancier die dit vermeld. Dit doen wij omdat wij eerlijk en transparant willen zijn naar de klant.’

En dan lachend: ‘De waarheid komt altijd boven water.’

Gerlofke: ‘Doen wat je zegt en zegt wat je doet. Zo luidt ons parool.’

De twee zijn verheugd dat de continuïteit gewaarborgd blijft: de klant heeft van de overname weinig tot niets gemerkt. 

Partners