friesjournaal logo

DE VEENHOOP – Ondernemen is schipperen. Steeds moet je bijsturen om de organisatie op koers te houden. In Drachten weten ze dat maar al te goed. Vandaar dat daar veertien jaar geleden het bedrijfsevent Laverend Drachten is ontstaan; bedrijven die gasten uitnodigen en zeilend de strijd met elkaar aangaan. Dat doen ze op De Veenhoop, waar het water zo nauw is dat je wel heel goed moet kunnen laveren om elkaar óf de loef af te steken, óf te ontwijken.

Uitvalsbasis is Zeilschool De Veenhoop van Cor Zandstra, niet alleen een van de beste zeilscholen in het land maar ook een uitstekende accommodatie voor water- en bedrijfsevenementen.

Initiatiefnemers van het evenement zijn de ondernemers Wiardus Blom (Blom damesmode), Andreas Post(Post Cleaning), Minne Dolstra (ATCC Select), Wybe Kooistra (ABD Renault) en Jan Wiebe Tolman(Autobedrijf Tolman Drachten – Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Toyota, Hyundai). Begonnen werd met een zomerevent eind mei. Daar kwam vijf jaar geleden een winterevent bij.

Jan Wiebe: ‘Elkaar één keer per jaar in dit verband treffen vonden we wat weinig. Daar komt bij dat niet iedereen in de gelegenheid is om op de geplande datum te verschijnen. Bedrijven hebben nu dus twee kansen om deel te nemen.’

Het evenement valt bijzonder in de smaak. Zeilen is een schitterende sport en een mooie gelegenheid om andere mensen in een informele entourage te ontmoeten en te leren kennen. Aan boord moet je samenwerken en als team de strijd aanbinden met andere boten. Na de lunch in de zeilschool volgde het palaver onder leiding van wedstrijdleider Andreas Post. De organisatie is professioneel. De zeilwedstrijd is beslist geen spielerei. Er wordt gevaren over twee manches. Tussendoor komt iedereen in de zeilschool en volgt een intermezzo met een drankje en een hapje. Daarna steekt men van wal voor de tweede manche. Er wordt afgesloten met een prijsuitreiking en een winterbuffet.

De laatste editie werd gehouden medio oktober. Het was de laatste dag dat de boten in het water lagen. De volgende dag gingen ze de winterstalling in. Twaalf equipes namen deel en zij kwamen uit in twee klassen: de randmeer en de valk, keurig over zes per klasse verdeeld. Wel zeilden de boten in één vloot. Er stond een flinke bries die bovendien uit de goedde richting kwam. Op het Grytmansrak kon de bovenboei worden uitgezet en dus moest er flink gelaveerd worden van de benedenboei op de Wijde Ee. Het was schitterend zeilweer maar de bemanningen hadden het zwaar. Als startschip fungeerde de prachtige Pikmeerkruiser Juno van ? Tolman die aan de steiger kon blijven liggen. Winnaars werden de teams van Jorritsma Bouw in de randmeer en Autobedrijf Tolman in de valk. Dat Jorritsma zou winnen lag voor de hand want de ervaren wedstrijdzeiler Bram Pasma stuurde de boot. (AvK)

Partners