friesjournaal logo

LEEUWARDEN – De Carver is geen auto, meer een brommobiel, maar wel een alternatief voor de auto. Zeker in de stedelijke gebieden.

‘De Carver gaat deel uitmaken van de mobiliteitsoplossing in de nabije toekomst,’ weet marketingmanager Bauke Lodewijk (36) zeker. In 2009 keerde hij terug uit Shanghai. Tot 2016 runde hij een evenementenbureau, zat daarna een jaar in Milaan en een jaar in Hilversum en kwam twee jaar geleden met zijn vrouw Minke Grijpstra weer naar Friesland.

De steden slibben dicht, vormen no go-zones voor auto’s, je kunt je wagen er niet kwijt en als dat wel lukt ben je een vermogen kwijt aan parkeren.

Nee, met een auto een grote stad ingaan is geen pretje. 

Bauke: ‘Het stedelijk vervoer verandert. Gemeenten sturen steeds meer aan op emissievrije binnensteden. Het autopark in Nederland groeit volgens de jongste cijfers nog steeds en het aantal parkeerplaatsen in steden zal niet toenemen. De auto komt steeds meer in de verdrukking. Een stad als Amsterdam is niet te doen met een auto. Ik woon in Leeuwarden en zelfs hier is de fiets al vaak een praktischer vervoermiddel dan een auto.’

Je ziet derhalve veel scooters in het straatbeeld. Maar: je wordt nat op zo’n ding, je zit in de verkeersdampen, je wordt vuil.

Bauke: ‘Niet handig als je op weg bent naar je werk. In de gesloten cockpit van een Carver zit je warm, droog en veilig, 365 dagen per jaar.’

De Carver kan volgens hem de concurrentie met een scooter gemakkelijk aan: ‘Afgezien van de genoemde voordelen is een Carver niet veel duurder dan een scooter. Een Vespa kost tussen de zes- en zevenduizend euro, voor iets meer heb je al een Carver.’

En dan is nog niet eens het milieuvoordeel aan de orde gebracht. Een scooter is een zeer vervuilend voertuig dat een twintig keer hogere CO2-uitstoot heeft dan een auto, terwijl de huidige Carvers allemaal elektrisch zijn. In de tijd dat wijlen Jan Riedstra en Edo de Vries rond 2007 aandeelhouder waren van het merk was de Carver dat nog niet. 

Bauke: ‘De benzine-uitvoering is in 2009 al gestaakt. De ontwikkeling van de elektrische Carver ligt ver voor op die van de auto. Vergis je bovendien niet in de actieradius van de Carver. Die bedraagt honderd kilometer. Een volle batterij brengt je van Leeuwarden naar Lelystad al ben je dan wel ruim twee uren onderweg omdat een Carver L2E is geclassificeerd die limieten stelt aan snelheid en gewicht. De Carver heeft een maximum snelheid heeft van 50 km per uur. Je mag er niet mee op de grote weg. De chauffeur volstaat met een brommerrijbewijs en hoeft niet ouder te zijn dan 16 jaar. Voor scholieren en studenten is de Carver het ultieme vervoermiddel. Wegenbelasting betaal je niet.’

Het opladen van een lege batterij duurt vier uur en kan volstaan tijdens kantoor- of werktijd, of ’s nachts thuis. Maar om twintig kilometer te kunnen rijden, zo’n beetje de maximale reguliere range die een eigenaar op een dag nodig is, heb je al in een uur ‘getankt’.

Ook in het forensenverkeer zal het aandeel van de fiscaal aantrekkelijke en eveneens te leasen Carver groeien, verwacht Bauke.

‘Stel je woont in Heerenveen en werkt in Leeuwarden en je reist per trein, dan is het nog een flink eind weg naar de bedrijvenparken aan de randen van de stad. Een Carver is dan ideaal. Je kan gaan waar je wil, overal parkeren en tussen opstoppingen door laveren. Ook in het rivierenland waar je hemelsbreed niet ver hoeft te reizen maar wel een behoorlijke afstand moet afleggen naar de pontveren is de Carver een uitstekend alternatief voor zowel de auto als de fiets.’

De rijbeleving is ongekend. 

Bauke: ‘Alsof je over de weg zweeft.’

Bijzonder is natuurlijk het kantelmechanisme van de Carver waardoor je net zo snel door een bocht gaat als op het rechte eind. De draaicirkel is heel kort en dus is het op nauwe plekken handig manoeuvreren.

Leeuwarden heeft er met Carver een prachtig innovatief bedrijf bij. De fabriek is gehuisvest in een oud Post NL-pand. De R&D-afdeling is gevestigd in ’s Gravendeel. Fietsenfabrikant Accell is samen met techneut Chris van den Brink aandeelhouder van Carver en de NOM heeft er geld ingestoken. 

Hoewel Carver (leverbaar is vier standaardkleuren) nog een start-up is, belooft de start volgens ceo Anton Rosier een florissante toekomst: ‘De Carver is dé auto voor de forens, de student, de stadsbewoner, de zakelijke rijder, ja, voor wie niet? Iedereen ontdekt de Carver.’

Partners