friesjournaal logo

HEEG – Ik ben wel iets gewend maar de vaareigenschappen van de nieuwe Palm Beach GT50 overtroffen mijn stoutste verwachtingen. Wij varen op een woelig IJsselmeer met een snelheid van 80 km per uur, terwijl dit bijna 17 meter lange jacht met een pink bestuurbaar blijft, zelfs bij het draaien van een scherpe bocht. Dit superieure, stijlvolle jacht ligt als een huis op het water.

U zult deze boot niet op de Friese wateren gaan zien, want dit schip heeft veel ruimer sop nodig langs de Europese kusten. 

De Palm Beach GT50 is, in een open, halfopen en gesloten versie leverbaar.MariTeam Yachting in Leeuwarden is er als jachtmakelaar en serviceaanbieder van het Amerikaanse topmerk bij betrokken. Grand Banks Yachts heeft Palm Beach overgenomen. Albert Gerritsma en Gert van Barneveld zijn de consultants van beide merken voor de Europese markt. Gerrit is samen met Dirk Bootsma en Siep Jan Wiersma aandeelhouder van MariTeam.

De GT50 waar wij in varen is de eerste in Europa. Dus was deze maidentrip kriskras over het IJsselmeer van Heeg naar Enkhuizen, naar Lemmer, Stavoren en binnendoor over de Fluessen terug naar Heeg een bijzondere belevenis. De cruisesnelheid van het schip is nog altijd 45 km per uur. Er worden nog twee grotere versies van 60 en 70 voet op de markt gebracht. De afmetingen van de GT50 zijn 16.80 (lengte), 4.48 (breedte), 90 (diepgang).

Als een boot zich zo goed houdt in dit vaargeweld waarbij een nevel van water rond je hangt, moet ‘ie wel een hele stijve romp hebben. Dek en opbouw zijn van het superlichte, oersterke carbon. Ook bij slechte zeegang en bij hoge vaarsnelheid merk je niets van moeite of trilling, niets van overhelling, je blijft volledige controle over het schip houden. De vaareigenschappen zijn ongeëvenaard. Aan kracht geen gebrek: de GT50 heeft een dubbele Volvo IPS 800-voortstuwing (tweemaal 625 pk). Dit is het enige IPS-systeem met trekschroeven (die staan in omgekeerde richting). 

Er zijn twee redenen waarom hiervoor is gekozen. Eén: de twee pods zijn daardoor onafhankelijk van elkaar te bewegen waardoor er behalve met gewoon stuur ook met een joystick kan worden bestuurd en je via DPS-positioning de boot automatisch op haar plek kunt houden (handig in een sluis bijvoorbeeld, je hoeft niet af te meren). Twee: de trekschroef heeft 30% meer efficiency dan een asaandrijving waardoor je dat percentage ook aan brandstof bespaart. 

De zeer schone machinekamer ziet er indrukwekkend uit. Door de vloer hydraulisch te liften krijg je toegang tot de ruimte waar je rond kunt lopen om optimaal onderhoudswerkzaamheden te kunnen verrichten. In deze open versie is één slaapcabine met vrijstaand dubbel bed. De keuken bevindt zich tussen deze cabine en de stuurzit. Er kan ook worden gekozen voor twee slaapcabines waardoor de keuken naar de kuip verhuist. Op de achterbanken kan volop van mooi weer worden genoten. De dekvloer loopt over in het zwemplateau.

Het is dan ook niet vreemd dat deze Palm Beach GT50 genomineerd is voor European Powerboat of the Year 2020. Dat werd op de openingsavond van Boot Düsseldorf bekendgemaakt en dan ook wordt/is de award uitgereikt. 

Albert van Keimpema

Partners