friesjournaal logo

.Rianne en Bartele Holtrop met vlnr hun kinderen Minne, Lútzen en Tjitte, plus een nieuwsgierige Jersey-koe.

ROTSTERGAAST – Bartele Holtrop en zijn Rianne Holtrop-Rijpkema (beiden 33) blikken ver vooruit. Wat zij willen is een duurzame veehouderij die niet afhankelijk is van de grillen van de markt, van de politiek en van grondstoffen die van ver moeten komen. ´Vooruit naar de oorsprong’ is hun credo. 

‘Daar gaan we voor. Ons doel is een bedrijf creëren dat duizend jaar kan bestaan. Een vaste basis daarvoor zijn de koeien. Die waren er altijd al en zullen tot in lengte van jaren ook blijven,’ zegt Bartele.

 

Bartele, afkomstig van de ouderlijke boerderij in Delfstrahuizen, en zijn Rianne uit Joure, streken in 2014 neer op de stelpboerderij in Rotstergaast waarin al zeven jaar niet meer werd gemolken. Met de koop verwierven zij ook 31 ha grasland en er kon 10 ha bij worden gepacht. Als veeras koos Bartele voor Jersey’s, efficiënte grazers die vette melk geven. Ze lopen van maart tot en met oktober buiten en worden daar in een 16-stands doorloopwagen tot volle tevredenheid gemolken en uiteraard biologisch met gerst gevoerd.

Mastermind

Passend in het bedrijfsproces is dat legkippen – het oud-Hollandse ras Noordhollander – de koeien in de beweiding volgen. Ze struinen het weiland en daarmee ook de koeienvlaaien af om zich daarbij tegoed te doen aan wormen, insecten, kruiden en klaver. Landelijk trok dat de aandacht en al helemaal met de manier waarop de kippen onderdak wordt geboden. Ze huizen namelijk in een Kipcaravan, waarin ook de eieren worden gelegd. Om ze van perceel te verhuizen, wordt de caravan vóór het ochtendmelken verplaatst. 

Bartele: ‘Ze wiebelen dan wel een beetje in hun slaap op de stok, maar daar raken ze aan gewend. Het idee hiervoor kwam voort uit een mastermindclubje van drie jonge onafhankelijke boeren.’

Een ander bedrijfsnovum was de introductie van het kaasmerk De Tjonger. Boer Bart ging daarvoor een samenwerking aan met Bastiaansen van de coöperatieve CV Rouveen om de melk daar te laten verwerken. Het product, een roodbacteriekaas met gewone korst, vindt zijn bestemming in de horeca, Ekoplaza- en Natuurwinkels. 

Om geïnteresseerden uit te leggen hoe zijn filosofie werkt, ging Bartele het internet op om dat aan volgers uit te leggen. Geen verdienmodel, maar er meldden zich wel 100.000 websitebezoekers. Daar kwam ook het idee voor een speelboerderij vandaan. Kinderen tot 8 jaar – voor wie entree betaald wordt – leven zich uit op het erf en op speeltoestellen, op rijdend materieel en in het vertroetelen van dieren. De ouders genieten van koffie met wat erbij, een lunch of op zaterdagavond volgens boerentraditie van een eenpansgerecht met voor- en nagerecht. Om dat familiegevoel op hoger niveau te tillen, is een team van vier koks geformeerd. Onder wie Henk Markus, de eerdere uitbater van het Heerenveense restaurant Het Ambacht. 

Partners