friesjournaal logo

SNEEK – Voor evenementenorganisator Bram Nauta van PlusNauta zijn het bijzondere tijden. Hij zag in maart alles uit de boeken en van de kalender verdwijnen. Bram is de man achter grote happenings, promoties, campagnes en evenementen. Tal van gerenommeerde bedrijven en organisaties behoren tot zijn portfolio. Bekende evenementen als de Fryske Haringparty op Epema State, de nieuwjaarsreceptie Noord-Nederland in het Groninger Martiniplaza staan onder zijn leiding. Zijn meest in het oog springende event is de Verkiezing Friese Onderneming van het Jaar, die sinds 1989 wordt gehouden.

Dat ging dus afgelopen voorjaar vanwege corona ook niet door maar gaat nu op 22 september virtueel vanuit zijn studio plaatsvinden. Bram zou Nauta niet zijn als hij bij de pakken neer ging zitten. Zo werd een ander jaarlijks terugkerend door PlusNauta georganiseerd event – het VNO-NCW Noord Gala – ditmaal online gehouden.

Corona heeft een enorme impact op hem gehad: ‘Ik heb er geen nachten van wakker gelegen, maar wel een uur langer wakker. Er moest wat gebeuren. Je staat voor cruciale beslissingen terwijl die heel moeilijk te nemen waren. De onzekerheid was namelijk groot. Hoe lang zou het duren, hoe zou het virus zich ontwikkelen, hoe reageert de markt, wat wordt uitgesteld en wat gaat definitief niet door, hoe komt de agenda er uit te zien? Vragen, vragen, vragen. Aan de andere kant zie ik corona ook als een kans. Je wordt gedwongen om nóg scherper te zijn, nóg inventiever.’

Al gauw was het hem duidelijk dat het virus maatschappelijk diepere sporen zou achterlaten dan aanvankelijk gedacht; er gebeurde hoegenaamd weinig meer. Maar niet bij Bram. Ten eerste was er de verhuizing van de verdieping naar de begane grond in een deel van het kantorencomplex van de Rabobank aan het Martiniplein in Sneek. Een uitstekende plek. Ruimte zat. Het gebouw is voor 400 medewerkers neergezet, nu werken er binnen de bankorganisatie nog zo’n 40… Leeggekomen ruimtes worden verhuurd, bijvoorbeeld aan ROC Friese Poort dat er de studierichting E-commerce heeft gehuisvest. Frank van Dijk(byFrank) uit Dokkum richt het kantoor van PlusNauta in, dus dat komt goed.

Live-onlineconcepten

Verder anticipeerde Bram op de veranderde omstandigheden. Met de nieuwe takken van sport – PlusStudio en LivePlusOnline – ontwikkelde het team live-onlineconcepten voor evenementen. Vandaar ook dat het ondernemersgala doorgang kan vinden, compleet met 1,5 meter-scan. Er zijn bij PlusNauta geen mensen ontslagen, zelfs de flexibele schil houdt Bram intact! Neemt niet weg dat de branche het ontzettend zwaar heeft.

Bram: ‘Gelukkig heeft het bedrijf vet op de botten en kan ik een stootje hebben. De rekeningen worden nog altijd snel betaald. Wij zijn sûn en solvabel!’

Over zijn rol zegt hij: ‘In de loop der tijd ben ik meer regisseur geworden dan organisator. Er komen zoveel aspecten kijken bij wat wij doen, er worden zoveel specialisten bij een evenement betrokken, dat ik mij zelf meer en meer zie als de Haarlemmer olie die de radertjes gesmeerd moet laten draaien.’

Partnership

In 1997 startte hij zijn bedrijf, toen onder de naam Nauta Business Events. Later Nauta Evenementencommunicatie. De huidige naam associeert het partnership met opdrachtgevers; plus Nauta, je doet het samen.

Zijn markt is als gevolg van corona aan het veranderen. Nog meer dan voorheen wordt de digitale weg ingeslagen. Daar is PlusNauta eveneens succesvol. Een online presentatie van de mobiele kookstudio Mama Mascha (idee van Mascha Perquin zelf) werd duizenden malen bekeken. 

Bram over de congresmarkt: ‘Even vergaderen in Utrecht zal veel minder plaatsvinden, op en neer met het vliegtuig naar Berlijn?, of dat nog gaat gebeuren is zeer de vraag, WTX Expo maakt zich klaar voor hybride evenementen, het spoor wint aan belang. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen. Ik hoop alleen niet dat we weer in een lockdown komen. Wel heb ik alle vertrouwen in Mark Rutte.’

Gaststad

Heerenveen zou gaststad zijn voor de bijzondere ondernemersverkiezingsfinale waarin Friesland Lease, Spinder (stalinrichting) en Oreel (toonaangevend maker van metaalproducten) vertegenwoordigd zijn. Driehonderd mensen konden coronaproof de finale aanvankelijk bijwonen. De bedoeling was dat men zich per fiets zou vervoeren maar het aantal locaties werd ingeperkt. Zo gaat het bezoek aan transportbedrijf Bakker (de winnaar van 2019) niet door evenals de finale in het voetbalstadion van sc Heerenveen. 

Bram: ‘Toch wordt het leuk. We laten zien hoe vitaal het Friese ondernemersleven is en dat Heerenveen ’n Gouden Plak is, zoals de stad zich profileert. Volgend jaar gaan we er weer naar toe.’

Partners