friesjournaal logo

‘De voorruit kan ik open zwengelen’

JOURE – Het was Herman den Blijker die het ondernemerspaar Ardi Anker en Anne-Klare Dingemans aanzette om een leuke auto te kopen en daarmee een arrangement samen te stellen. Voor zijn tv-programma Crisis in de tent was de ongepolijste chef samen met collega/zakenvrouw Annemarie van Gaal naar Joure gekomen om hotel Anne-Klare van impulsen te voorzien. Dat was afgelopen voorjaar in de corona-lockdown geen overbodige luxe want er was nogal wat omzetdaling. Het bezoek van de twee gangmakers legde Ardi en Anne-Klare geen windeieren.

Anne-Klare: ‘Wij waren volop in de publiciteit en in één klap stond onze zaak op de kaart. Al konden we het verlies niet meer goedmaken, de free publicity leverde veel goodwill en reserveringen op. Het liep als een trein. Dankzij Herman, die ons onder meer aanraadde om te varen met een sloep en tochtjes te maken met een auto. De sloep was er al en sinds oktober staat ook de auto voor de deur.’

En wat voor een! Het is een fraaie, originele, bordeauxrode Austin-oldtimer. Een prachtig vehikel van 1935. Het voertuig, voorzien van de bedrijfsnaam, staat voor de twee tegenover elkaar gelegen hoekpanden waarin een knus hotel met acht kamers en een stijlvolle B&B met drie verblijven zijn gehuisvest. De aan een doorgaande route geparkeerde auto valt op.

Ardi: ‘We kregen de eerste weken heel veel reacties. Mooie reclame dus voor ons bedrijf.’

Hij is dol op oude auto’s. Zijn Jaguar is een restauratiemeerjarenproject en deze klassieker was dus niet inzetbaar voor het hotel.

Wat zocht je?

Ardi: ‘Iets vooroorlogs. Via de Austin Club Nederland kwam ik een oud exemplaar van dit merk in Engeland op het spoor, maar de auto was niet onbekend bij hen en men raadde mij af deze te kopen. Ze hielpen me bij de speurtocht en toen kwam deze Austin Ascot in beeld. Die heb ik blind gekocht want ik had vertrouwen in de club. De auto is naar Harwich gebracht en daar op de boot van Stena Line gezet. Bij mijn ouders in Schoonhoven ben ik op de fiets gestapt en op 30 augustus naar de Europoort 120 km verderop gereden. Iedereen verklaarde me voor gek en ze dachten dat ik wel op de fiets terug zou moeten gaan. Maar de Austin zag er fantastisch uit en het was starten en lopen.’

De rit ging niet zo heel veel sneller dan op de fiets.

‘Haha! Ja, deze auto gaat niet snel. Hij haalt nauwelijks 70 km per uur. Maar goed ook, want de remmen zijn 85 jaar oud. Een paard remt beter. Het deert me trouwens niet dat ‘ie niet harder rijdt, kun je al toerend met gasten, of gewoon gezellig met ons tweetjes, nog beter van de prachtige omgeving hier genieten. Het heeft trouwens een reden dat deze Austin, waar er in ons land nog maar een stuk of twintig van rondrijden, zo’n laag koppel heeft. Deze auto is in Birmingham gebouwd voor het heuvelachtig landschap van de Midlands. Hij trekt zelfs bij een laag toerental zo gemakkelijk. Het is een genot om erin te rijden.’

Hoe wordt erop gereageerd?

‘Gasten vinden dit prachtig. Herman heeft het goed gezien. We stemmen ons ritten af op de wensen van de gasten. We stippelen een mooie route uit, we doen een picknick of we gaan naar een mooie plek.’

Wat is er zo bijzonder aan deze auto?

‘Deze Austin heeft dingen die moderne auto’s niet hebben. Neem alleen al de vooruit. Die kun je met een zwengel open draaien. Het is heerlijk rijden op een zonnige dag want het dak kan open en ook alle ramen. Speciaal is ook de koffer achter waarin je de picknickspullen kunt opbergen. De instap is gemakkelijk door de treeplanken aan weerszijden. Lukt het starten niet, dan kun je de motor ook nog aanslingeren.’

Vergt de auto veel onderhoud?

‘Valt mee, maar je moet blijven sneren. Na vijfduizend kilometer moet je alle 38 smeernippels nalopen. Ze staan aangegeven in het originele garagehandboek. Onderdelen zijn via de club nog voorradig. De kracht van de Austin is z’n simpelheid. Alles doet het nog en ik heb deze auto om mee te rijden. Na drie weken had ik al duizend kilometer gereden. Nee, ik heb hem niet voor de stalling, ik rij er zelfs mee naar m’n werk in Anjum, zestig kilometer verderop. Daar komt bij dat de auto bij mij als kostenmannetje past. Ik betaal geen wegenbelasting en bijna geen bijtelling.’

    

Partners