friesjournaal logo

Het biertrio van Mackum: Romano Mirosch, Alwin Kalt en Piet Postma.

Wat Alwin Kalt van It Posthûs in Makkum opviel was dat veel recreanten van buiten de provincie Friese producten mee naar huis namen. Soms een tas vol. 

‘Ik dacht: daar kan wel wat aan worden toegevoegd. Zo zijn we op het idee gekomen om Makkumer bier te brouwen,’ aldus Alwin, die samen met zijn collega’s Piet Postma van café-restaurant Beaufort op de Holle Poarte en Romano Mirosch van café Romano het plan ging uitwerken om het bier onder de naam Mackum op de markt te brengen. Inmiddels zijn er twee versies: Mackum Blond en Mackum Donker. Gasten vroegen erom.

Waarschijnlijk worden er meer soorten aan toegevoegd. Gedacht wordt aan een tripel, een IPA rosé en een witbier. 

‘Het verkoopt namelijk enorm goed. Brouwdok in Harlingen kon er afgelopen zomer niet tegen brouwen. Zelfs tijdens de lockdown ging het bier nog grif van de hand. Mensen die een afhaalmenu bestellen drinken er graag een Mackum bier bij. ’

De mannen spelen in op de trend van speciaal bier en lokaal bier.

Alwin: ‘Gasten vragen dikwijls of ze ook een bier uit de regio kunnen drinken. Dat kunnen we nu bieden. Maar niet alleen wij. Het bier is ook verkrijgbaar bij collega’s hier en bij speciaalzaken, de supermarkt en de cadeaushop.’

Mackum bier is een karakterbier dat ambachtelijk wordt gebrouwen met speltmout. Het bier heeft een eigenwijze bittersmaak en heeft de zilte frisheid van de vroegere Súdersé. Kortom, een stevig bier met alcoholpercentages van 6,5 (Blond) en 6 (Donker) waarvan de prijs € 3,75 is (horeca) of € 2,75 (los). 

Veel bezoekers en vakantiegangers nemen het bier graag mee naar huis en natuurlijk is het bij uitstek geschikt als gift. In een fraaie, stoere cadeauverpakking wordt het bier vergezeld van een robuust glas met opdruk gepresenteerd. Wie wil kan er dan ook nog een roestvrijstalen opener bijdoen. Ondernemer Henk Bonthuis, die veel met roestvrijstaal werkt, heeft de openers, een kleine en een grote, ontworpen.

Mackum bier is een echt plaatselijk project waar regionale ondernemers bij betrokken worden. Zo zijn voor de campagne de foto’s gemaakt door Monique van Dijk van Studio Van Dijk, de vormgeving is gedaan door Peter Lieverdink en MKKM.frl maakt de verpakkingen. 

Alwin: ‘Prachtig dat het zo’n succes is. Dit bier voegt wat toe aan onze gastvrijheid en aan de promotie voor Makkum!’ 

Partners