friesjournaal logo

SNEEK – Voor Dirkje Jansma en Monique Klaver was corona geen domper, maar juist een opkikker. Zakelijk gezien dan. De twee zeer actieve dames die al tien jaar Puurgeschenk runnen, bedachten dat het aardig zou zijn om bedankpakketten samen te stellen en de naam vast te leggen. Laat nou sinds afgelopen voorjaar veel mensen en organisaties hun waardering met een attentie willen uiten aan zorgmedewerkers, personeelsleden, thuiswerkers, vrienden, familie en mantelzorgers. Even googelen op ‘bedankpakket’ en hup, daar kwam weer een order binnen bij Puurgeschenk!

‘Het is booming,’ lachen Dirkje (52) en Monique (51).

Het begon allemaal met een scholengemeenschap die de docenten in het zonnetje wilden zetten. Ze kregen een tapaspakket. Vanaf dat moment dachten Dirkje en Monique dat 2020 wel eens een bijzonder jaar kon worden. Ondanks en dankzij corona.

Dirkje: ‘Veel ging vanaf maart niet door; borrels, personeelsuitjes, feestjes, etentjes, recepties, noem maar op. Wij bieden met onze pakketten een alternatief. Dat heeft ons nieuwe, grote klanten uit het hele land opgeleverd zoals o.a. KPN, Universiteit Twente, de longartsenvereniging en de gemeente Amsterdam.’

‘Iedereen weet ons te vinden,’ vult Monique aan. ‘Grote aanbieders in onze branche speelden er niet op in. Wij wel en daar plukken we nu de vruchten van, al moet je natuurlijk ook een beetje geluk hebben.’

Het succes overviel hen, maar je moet dat ook afdwingen. Zo schakelden Dirkje en Monique heel snel vanaf het moment dat premier Mark Rutte de eerste coronamaatregelen aankondigde en op televisie na afloop van de persconferentie per abuis de hand van RIVM-baas Jaap van Dissel schudde. De twee dames hebben een samenwerking met het sociaal werkbedrijf Empatec. Hiermee voorziet Puurgeschenk ook nog eens in de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit bedrijf beschikt over vele handjes die razendsnel kunnen inpakken. In een mum van tijd gingen de pakketten van Puurgeschenk door het land. Als de pakketten door opdrachtgevers niet zelf worden verstrekt dan verzorgt Puurgeschenk de logistiek en brengen DHL en FRL Post de pakketten aan de deur.

Persoonlijke boodschappen

Puurgeschenk is begonnen in de kerstpakketten. In de loop der tijd ging het bedrijf breder de markt in met zomerpakketten en relatiegeschenken.

‘Wat wij doen is feel good overbrengen. Geschenken met een waarderende teksten en persoonlijke boodschappen op een kaartje zijn daarom zo populair, zoals: je bent goud waard, bedankt!, je bent geweldig, op jou kan ik bouwen enzovoorts. Complimentjes vindt men fijn, dat is van alle tijden. Het is belangrijk dat mensen waarmee je werkt of die voor jou werken zich gekend en gewaardeerd weten. Dan verdienen onze pakketten zich dubbel en dwars terug. Mensen die het op hun werk naar de zin hebben presteren optimaal,’ aldus Monique.

Geschenkpakketten zijn eigenlijk nooit standaard bij het bedrijf.

Dirkje: ‘Wij kunnen standaard altijd aanpassen. Het is dus maatwerk. Wij kunnen altijd met het individu rekening houden. Bijvoorbeeld met voedingsmiddelen die mensen nog steeds graag cadeau krijgen, helemaal met Kerst. Halal?, geen probleem. Veganist?, idem dito.’

Verschillende thema’s zijn mogelijk: fair trade, gezinspakketten, feestelijke items, gezelligheidsgeschenken. 

‘Spelletjes. Doen het dit jaar goed. Mensen zitten namelijk veel thuis. De puzzels waren zomaar uitverkocht. Ook kleedt men het buiten graag aan. De vuurschaal is een van de hardlopers,’ zegt Dirkje.

Verkopen begint bij goed inkopen. Dirkje en Monique bezoeken beurzen en doen daar ideeën op.

‘Het is een business waar je ook bij de kerstpakketten het hele jaar mee bezig bent. In wezen werk je een jaar vooruit. Op het moment van de vraag moet je namelijk kunnen leveren,’ zeggen de onderneemsters.

Ze zien dat vaker dan voorheen een moment wordt aangegrepen om de erkentelijkheid te tonen. Dus niet alleen met Kerst, maar ook met Pasen of met Sinterklaas.

Brainstormen

Dikwijls zitten Dirkje en Monique met z’n tweetjes al werkende te brainstormen en laten ze de radertjes draaien. Ze komen soms op lumineuze, originele gedachten: ‘Wij hadden een opdrachtgever die iets bijzonders wou. Toen hebben wij in het kader van de RIVM-richtlijnen een anderhalve meterdoos bedacht. De klant vond het geweldig. Met een doos van dat formaat was de afstand tussen werkgever en werknemer heel klein, vond hij.’ 

Hebben de dames, allebei getrouwd en kinderen, in alle gekte nog wel tijd voor het gezin?

Dirkje (van bakker Gerke Beetstra in Hurdegaryp) en Moniqie (van Gerben Klaver van Bloemisterij en Kwekerij Klaver in Leeuwarden), ze zaten vroeger bij elkaar in de klas op de middelbare detailhandelsschool, daarover: ‘Oei, wij zijn soms bang te weinig tijd te hebben. Maar wij zijn het van huis uit gewend. Onze vaders en moeders hadden beide een zaak, waren altijd met hun werk bezig.’

Nu zijn het hun kinderen die het met het ondernemerschap opgroeien.

Monique: ‘Mijn zoons zijn ook ondernemend en een van hen volgt de opleiding commerciële economie.’

Overal zitten hun klanten en gek genoeg in Friesland relatief gezien nog het minst. Wellicht dat dit komt omdat men hier wat minder inspeelt op online marketing, en daar moeten Dirkje en Monique het van hebben. Hun website is super functioneel, overzichtelijk en mooi vormgegeven. Op de aanvraagformulieren kunnen eenvoudig speciale wensen kenbaar worden gemaakt en de persoonlijke touch blijft ook dan want personaliseren is altijd mogelijk met kaartjes, inscripties, namen, logo’s etc.

‘Wij brengen plezier in het werk,’ besluiten de twee stoere Friese dames.

Partners