friesjournaal logo

Vlnr Daniël, Gerda, Andreas en Stefan van den Berg.

LEEUWARDEN - De naam zegt alles over hoe de familie Van den Berg tegen zakendoen aankijkt: samen een relatie opbouwen, u en ik. UNIK dus! Wijnhuis en drankengroothandel. Een echt familiebedrijf waar vader, moeder en twee zoons de handen ineenslaan. Zoon Stefan is de commerciële man en het gezicht naar de relaties. Zijn broer Daniël is verantwoordelijk voor de inkoop, de bestellingen en de exploitatie van de eigen winkel in de stad. De punctuele moeder Gerda zit op de administratie en vader Andreas is oprichter en eindverantwoordelijke. Hij loopt naar eigen zeggen ‘de gaten dicht’.

Hij is het oliemannetje dat ervoor moet zorgen dat alle radertjes gesmeerd blijven draaien.

Andreas’ hart ligt bij de wijn, waar hij een neus voor heeft. Zijn achtergrond ligt in de horeca en de catering maar hij is zijn passie gevolgd. In 2006 leidde dit tot de oprichting van het bedrijf UNIK, dat begon in de garage bij de woning. Zoals het een goed familiebedrijf betaamt wordt er kostenbewust gewerkt en gedacht, wat betekent dat de prijs/kwaliteitverhouding altijd moet kloppen. Een van de eerste wijnen was van Casa Silva van een Chileens wijnhuis die nog steeds tot het assortiment behoort. 

Wijn is een verhaal op zich, maar wat nog wel eens wordt vergeten is de combinatie met de spijs. Van begin af is UNIK vooral gericht op de horeca. 

Daarin onderscheidt Andreas zich van veel andere wijnleveranciers: ‘Wij luisteren heel goed naar onze afnemers. Wij spreken niet van klanten maar van relaties. Voor hen zoeken we de wijnen die aansluiten op hun menukaarten. Waar die wijnen vandaan komen is van minder belang. Het gaat om het evenwicht; het gaat om de smaak, de tegenhangers. Belangrijk is dat je smaken kunt herkennen, van zowel de wijn als van de gerechten. Wijn is maatwerk. Dressings, sauzen en kruiden zijn in de gastronomie smaakbepalend en daar moet je in relatie tot de wijnen mee kunnen spelen.’

De wijntrend is de onbekendheid. Van wijnlanden tot druivensoorten.

Andreas: ‘Er valt nog zoveel te ontdekken in onze wereld. Je zou zeggen dat het allemaal wel bekend is, maar niets blijkt minder waar. Neem het Oostblok, daar zijn nog prachtige inheemse wijnen die vooralsnog voor de lokale markten worden verbouwd maar wat pareltjes zijn en hier nog niet zijn geïntroduceerd.’

Bij het samenstellen van de wijnkaart laat UNIK zich graag uitnodigen. Behalve goed luisteren is goed proeven van groot belang. Relaties kunnen bij UNIK een keur aan geselecteerde wijnen proeven. Dat mag ook slurpend, zoals Herman den Blijker doet.

Andreas: ‘Dat is niet onfatsoenlijk. Het is juist een goede manier van proeven omdat de vier smaakvlakken op het palet van je tong dan worden gestimuleerd en er al slurpend zuurstof bij komt. Daardoor proef je beter. Vergelijk het met smakken tijdens het eten, wat overigens niet fijn is voor je disgenoten.’

Overeenstemmend met zijn karakter wil Andreas vooral dienstbaar zijn, relaties helpen in smaakbeleving en van toegevoegde waarde zijn.

‘Dat wil niet zeggen dat ik mensen een smaak opdring, zeker niet, want ook bij wijn geldt dat over smaak niet valt te twisten,’ verduidelijkt hij.

Nieuwe generaties hebben nieuwe ideeën. Op advies van Stefan en Daniël is UNIK breder in de markt gaan staan om de bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken: ‘Als je toch al bij je relaties langs gaat is het voor hen wel net zo makkelijk dat ze ook met bier, gedistilleerd, fris en water worden bediend.’ Met name speciaal bier is een runner-up en begint net als wijn een begeleider van eten te worden. Net als bij alle dranken van UNIK ligt de nadruk op de premium merken, maar in de andere segmenten klop je ook niet tevergeefs bij het bedrijf aan. Volume rendeert nu eenmaal.

UNIK heeft weten te voorkomen dat als gevolg van corona de klad is gekomen in de afzet. Niet alleen het aanbod van het bedrijf is breed, ook is men niet van één afzetmarkt afhankelijk. Zo worden ook zes supermarkten beleverd en is er dus nog die eigen winkel aan de Eksterstraat. Hier zijn de openingstijden verruimd. Eind september zat men qua omzet op hetzelfde niveau als 2019. Knap. Volgens Van den Berg is het positieve effect van vooral Culturele Hoofdstad nog steeds merkbaar. Ook is er met de uitbrieding van terrassen meer ruimte gecreëerd voor de horeca. ‘Leeuwarden is gaan bruisen,’ zegt Andreas. Dat laat onverlet dat de lockdown wel parten speelt en de zakelijke resultaten onder druk zet.

‘Maar als familie zet je extra de schouders eronder en kijk je niet op een uur. Wij doen vol overgave ons werk,’ aldus senior.

Partners