FRANEKER – Het nieuwe, volledig elektrische inspectieschip PW10 dat in opdracht van provincie Friesland door Scheepswerf Talsma wordt gebouwd, moet in alle opzichten aan de hoogste standaards voldoen. Dat daarbij gekozen is voor een aandrijfas en schroef van AP Marine in Franeker zegt veel over dit specialistisch bedrijf van Anko van der Plas (56) uit Langweer. Als het om vakmanschap gaat, om bedrijfszekerheid en om excellente opdrachtbegeleiding, staat hij zijn mannetje. Hij heeft als ervaren vakman nog nooit concessies gedaan aan kwaliteit.

Zijn maritieme ambacht behoort tot ons nationaal industrieel erfgoed dat in naam tot Hollands Glorie is verheven.  

Anko kan bogen op ruim 35 jaar expertise in de scheepvaart. Alle facetten die bij het ontwerpen, vervaardigen en monteren van schroefas- en voorstuwingssystemen komen kijken, worden door AP Marine tot in perfectie beheerst en in eigen beheer uitgevoerd. Elke opdracht is maatwerk. De productlijn en dienstverlening worden gecompleteerd met de fabricage en levering van schroeven, sleep- en ankerlieren, kranen, boeg- en hekschroeven, roerassen en besturingssystemen. Zeg maar alles wat een schip in beweging zet en manoeuvreerbaar maakt, daar is AP Marine het aangewezen adres voor. In zowel plezier- als beroepsvaart tot een meter of 40.

‘Kortom, alles tussen de motor en de dopmoer,’ zegt Anko in kort bestek. 

Tekst en uitleg

Hij beheerst zelf de techniek: ‘Als je dat in dit vak niet kunt, kun je ook niet verkopen. Want je moet tekst en uitleg kunnen geven. De klant wil goed geadviseerd worden.’

Het maken van al deze draaiende onderdelen steekt heel nauw. Geluid, trilling, lekkage, slijtage, kromming, metaalmoeheid; het is allemaal uit den boze. Alles moet kloppen als een bus, letterlijk ook. Niet voor niets is dit een gezegde dat duidt op de twee-eenheid van cilinder en bus die naadloos in elkaar passen, zoals scheepsassen bij AP Marine in elkaar worden gezet. Daardoor wordt het eenvoudig gemaakt om onderhoud te plegen.  

Anko: ‘Dikwijls komt men niet verder dan een as en een klemsysteem. Ik ga verder. Ik weet hoe je de as-systemen moet opbouwen en dus ook hoe ze gemaakt zijn omdat ik het zelf heb bedacht. De offertes op basis van ontwerp, tekeningen en berekeningen kloppen eveneens als een bus.’

Hij is een autodidact, leerde zichzelf lassen, frezen en bankdraaien, deed ervaring op bij Meijer in Balk. Hij had geen keus, hij was een ‘onmogelijke leerling’ die ze op school liever zagen gaan dan komen. Vele baantjes heeft hij gehad. Ooit was hij in Sir Patrick in Bolsward de jongste kroegbaas van Nederland. Toen de Zuivelschool in deze stad werd gesloten viel de studentenklantenkring weg.   

Tien jaar geleden richtte Anko AP Marine op. Het water en de scheepvaart heeft hem altijd getrokken. Als jongen al. Hij was nog maar 13 toen hij allerlei hand- en spandiensten verrichtte voor zeezeiler Henk Huisman in Uitwellingerga. Later werd hij charterschipper op de bruine vloot. Op een gegeven moment sloeg hij zijn vleugels uit in de commercie. Hij werd vertegenwoordiger in scheepsschroeven. In het begin voornamelijk in Friesland maar al gauw bestreek hij de hele landelijke mark, hetgeen resulteerde in een miljoenenomzet voor zijn werkgever. Niet nagekomen afspraken noopten hem zijn heil elders te zoeken, of beter gezegd: het heil bij hemzelf. In 2010 was het zover dat hij zijn eigen business opzette.

Moeilijke jaren

De eerste vijf jaren waren moeilijk: ‘Het was in de nasleep van de financiële crisis echt recessie in de scheepsbouw. Alle snelle groeiers gingen ten onder, wat op zich niet vreemd was. Voor mij als startend ondernemer was het zwaar. Door de focus te houden op kwaliteit en door zuinig te zijn heb ik deze magere tijd overleefd. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik specialistisch werk doe. De bedrijven die kunnen wat wij doen zijn dun gezaaid. Maar het was wel een gevecht om ertussen te komen. Nu heb ik een positie bereikt van preferred supplier. Men weet wat kunnen en zij hebben vertrouwen in ons. Tal van gerenommeerde opdrachtgevers, werven en merken behoren tot mijn klanten.’

Om er enkele te noemen: Boarnstream, Bijlsma, Talsma, Bodewes en Damen. Dergelijke bedrijven kiezen nooit voor de goedkoopste oplossing maar altijd voor het beste. 

‘Trouwens, kwaliteit is in onze branche op den duur het meest voordelig. Ondeugdelijkheid leidt tot dure reparaties,’ aldus Anko.

AP Marine maakt niet zelf de scheepsschroeven. Geen enkel bedrijf in Nederland doet dat. De schroeven van AP Marine komen uit Italië.

Anko: ‘De productie in ons land is te duur geworden. Veel concurrenten halen schroeven van inferieure kwaliteit uit verweggistan, ik niet. In Italië worden de beste schroeven gemaakt. Ze zijn dan ook wat duurder dan uit andere landen.’

Niet alleen levert AP Marine het schroefassysteem voor de PW10, ook de hydraulische kraan op het schip wordt door het bedrijf gemaakt en verder wordt alle dek-equipment geleverd. Het inspectieschip, dat deze zomer al in gebruik is, kan CO2-neutraal varen door elektrische voorstuwing. De accu’s worden ’s nachts met groene stroom bijgeladen. Daarnaast komen er tien zonnepanelen op het dak van de stuurhut. Het vaartuig zal geschikt zijn om eventueel in de toekomst over te schakelen op waterstofaandrijving.

Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen