NIEUW-VENNEP – Vader Jaap en zoon Martijn Kwast kijken terug op een bijzonder 2020. Een slecht jaar voor deze wijnkopers, zou je denken. Restaurants, bars en cafés die grotendeels gesloten bleven als gevolg van de beperkende coronamaatregelen door de overheid. Nu krijg je de Kwasten al niet gauw somber, maar er is volgens hen ook geen reden toe. 

‘Het enige plezier wat er nog te beleven viel waren de wijnen en de spijzen,’ lachen de twee uitbundig. Ze kijken altijd naar de bright side of life.

Die zonnige zijde in 2020 was namelijk dat mensen er zoveel als mogelijk een feestje van maakten.

Ze dronken thuis een goed glas wijn en zittend aan een fraai gedekte tafel lieten ze zich een maaltijd bezorgen of ze kookten zelf. Op de wijn werd niet bezuinigd. Meer als ooit tevoren oriënteerde men zich op het aanbod en liet men zich adviseren. 

‘Men ging voor kwaliteit en eenmaal het verschil proevend zal dat zo blijven,’ aldus Jaap.

‘De consument voor wie een goed glas telt ging vaker naar de wijnhandel en de delicatessen- en speciaalzaken,’ voegt Martijn eraan toe. Van dergelijke zaken zijn er ruim 300 in het land en er is dus altijd weleentje in de buurt. 

Jaap: ‘Steeds meer mensen grijpen terug op de vertrouwde speciaalzaak. Het was niet te filmen hoe groot de toeloop was. Mensen bleven op niveau eten en drinken, maar dan thuis.’

‘De typische Nederlander’, de landgenoot die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, was zwaar in de minderheid.

De omstandigheid van dichte horeca is enerzijds triest, maar

‘Wij waren ingesteld op een lagere omzet omdat de horeca wegviel, maar uiteindelijk hebben we toch een goed jaar gedraaid. Het slotakkoord was zelfs fantastisch. Dit durfden wij niet te voorspellen. De consument wilde het jaar goed afsluiten,’ ervoer Jaap.

In de praktijk bleek dat mensen graag wat meer betalen voor onderscheidende kwaliteit.

‘Iemand die gewoonlijk 7.50 neertelt voor een fles is nu bereid een tientje te betalen als de wijn beter is. Een ander voor wie een tientje gangbaar was gaat nu dikwijls voor een fles van vijftien euro,’ vervolgt hij.

‘Voor een aanbieder als wij die inspeelt op het midden- en hogere segment, is dat een mooie ontwikkeling. De hele markt beleeft een upgrading. Behoorde een fles van twintig euro vroeger tot het premium segment, dan is ‘ie nu tussen midden en hoog,’ merkt Martijn op.

Zijn vader voorziet een bredere doelgroep ontstaan voor hun bedrijf: ‘Ik denk dat in het voorjaar bijvoorbeeld nog meer onze MIP-rosé op de terrassen wordt gedronken.’

Niet alleen was er vorig jaar een run op goede wijnen, ook andere winkels zagen een trend naar betere kwaliteit.

Martijn: ‘De slager, de groenteboer en de viszaak kregen meer klanten die om het beste vragen. Het streven naar een gezondere leefstijl heeft daar ook mee te maken. Wij zien het aandeel biologisch in het assortiment toenemen.’

Hij ziet de winkel niet uit het straatbeeld verdwijnen: ‘Die heeft een sociale functie. De klant voelt zich er gekend en erkend. Familiebedrijven met een eigen identiteit blijven bestaan, ook al omdat ze verstand van de producten hebben en klanten goed kunnen voorlichten.’

Jaap: ‘Wij zijn er ook trots op dat wij een familiebedrijf zijn. Ons magazine dat vier keer per jaar verschijnt heet niet voor niets Family Owned. De wijndomeinen waar wij inkopen zijn ook familiebedrijven die zich wel moeten beperken tot de niche omdat ze niet eens de aantallen van de grote jongens kunnen leveren. De Nederlandse markt bestrijkt 500 miljoen flessen jaarlijks waarvan 100 miljoen wijnen in het hogere segment van horeca en speciaalzaken. Onze leveranciers zijn ambachtelijk werkende families die van generatie op generatie gericht zijn op een kwaliteitsproduct. Voor onze afnemers geldt hetzelfde. In onze wereld gebeurt niks in sneltreinvaart maar neemt iedereen de tijd, voor het product en voor elkaar. Met al onze zeventig leveranciers in zo’n twaalf landen onderhouden wij een persoonlijk contact, gaat een bezoek vergezeld van een hapje eten, je bent elkaars vertolker van een filosofie op wijn, doen we zaken op basis van een gentleman-agreement. Rechtstreeks met de eigenaar van het domein. Dan is een handdruk en elkaar in de ogen kijken voldoende. Een exportmanager van een grote organisatie kan morgen ergens anders werken en moet opnieuw een band opbouwen.’  

Martijn: ‘In zo’n sfeer word je wat gegund, bestaat er loyaliteit en krijg je exclusieve posities in je thuisland. Die zijn goud waard, zeker in tijden van corona. Dan is het prettig om te weten dat je elkaar niet laat vallen, dat je de inbrekers buiten de handel houdt.’

Gevolg hiervan is dat het etiket in belang afneemt. Kwast heeft immers al voorgeproefd, de kwaliteitskeur gedaan en de selectie samengesteld. Kwast bouwt door kwaliteit te leveren intrinsiek een merk op en is dus niet alleen een belangrijke schakel als distributeur maar ook als marketeer. Het merk wordt Kwast zelf. In Friesland presenteren een kleine twintig speciaalzaken een wijncollectie van Kwast, een partner van Fryslân Culinair. De adressen staan op de site. 

Waar de wijnen van Kwast vandaan komen zijn voornamelijk de klassieke landen in Europa: Frankrijk, Italië, Spanje. Amerika en Zuid-Afrika zijn buitenbeentjes maar qua import nog te behappen. Waarom zou je een wijn van ver halen, bijvoorbeeld uit Nieuw-Zeeland of Chili, als die van dichtbij onovertrefbaar is? Maatschappelijk verantwoord consumeren en duurzaam ondernemen spelen een rol. 

Martijn: ‘Door het mildere klimaat verschuiven de wijngrenzen een beetje. Tegenwoordig kun je zelfs in Nederland heel redelijke wijn maken. Wij zoeken graag naar authentieke druivenrassen. Neem de Spaanse bobaldruif, de op een na grootste rode van het land. Die is van een perfecte rijpheid. De Justina, een van onze toppers, wordt van de bobal gemaakt.’

Zelfs heeft Kwast invloed op het assortiment van de wijndomeinen: behalve proeven is Kwast ook aan het blenden. Kijken of je iets nieuws kunt toevoegen, of druiven bij elkaar passen, of smaken elkaar versterken. 

Om de Kwast-wijn onder een algemene deler te scharen is de volgende omschrijving van toepassing: een hoog smulgehalte, licht verteerbaar, smaakvol en authentiek.

‘Onze wijnsignatuur is elegantie. Wijnen waar je plezier aan beleeft,’ vindt Jaap. Hij en Martijn gaan graag uit eten en letten op de keukens, want de link met wijn verliezen ze nooit uit het oog. De enorme culinaire diversiteit in Nederland maakt dat er ook een breed wijnaanbod moet zijn.

‘Vandaar dat wij zo actief zijn in het inkopen van wijnen,’ stelt Martijn vast. De vraag is er. Niet alleen van restaurants, ook de cafés roeren zich. De prachtigste bourgogne als huiswijn is niet meer uitzonderlijk.      

De strategie van Kwast? Jaap: ‘Simpel. Datgene waar wij goed in zijn nóg beter doen.’

Website realisatie: Noordoost.nl Heerenveen