friesjournaal logo

Wini Weidenaar.

BARTLEHIEM – Het is typisch Fries plattelands en het valt mensen van buiten op: hier groet men elkaar. Is het geen ‘goeie’ of ‘moarn’ of ‘midje’, dan wel een handopsteken. Ook als je elkaar niet kent. Zelfs wanneer de een in de auto rijdt en de ander over straat loopt. Maar je zou nog vaker kunnen groeten, vindt Wini Weidenaar. Vooral in de stad waar ze dat groeten niet zo gewend zijn. 

Wini startte de actie #GROETJEMEE: ‘Ik fiets bijna dagelijks naar mijn werk van Bartlehiem naar Leeuwarden en op een dag bedacht ik, hoe zou het zijn om iedereen die ik tegenkom te groeten? En dus voegde ik de daad bij het woord.

De eerste zeven kilometer kom ik nauwelijks iemand tegen maar net voorbij het Leeuwarder Bos wordt het vaak iets drukker. En zo komt het dat ik met verschillende mensen een "hoi" relatie heb. Een moment op de dag dat je elkaar even laat weten, ik zie jou.’ 

Vanaf het moment dat ze besefte dat een simpel hallo zoveel meer is dan een groet wist ze dat ze er iets mee moest: ‘Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mensen om mij heen verzameld met allemaal een eigen specialiteit waarmee we een campagne in Noord-Nederland op zouden kunnen tuigen. Nu is #GROETJEMEE dus niet meer alleen van mij maar van alle mensen die dit samen met mij doen omdat ook zij geloven dat de wereld net iets mooier wordt als je elkaar groet. Iedereen draagt bij door zijn of haar talent belangeloos in te zetten.’ 

Zo heeft Blauwe Zone de creatieve vertaling van het campagneconcept en de vormgeving ontwikkeld, Statuur de website gemaakt en plaatst Arriva uitingen op en in de bussen en treinen. NDC mediagroep ondersteunt dit initiatief door het crossmediaal plaatsen van uitingen binnen al haar eigen mediakanalen in Noord-Nederland en Writers Block Leeuwarden liet een aantal ‘tags’ op muren plaatsen. Marian van Voorn van Hoppa en Koen de Koning van Last Tuesday hebben een spotje gemaakt en Flevodruk Harlingen heeft posters en ansichtkaarten gedrukt die de Uitloper vervolgens weer verspreidt in Friesland, Groningen en Drenthe. Frank Julius van FF Anders drukte toffe stickers voor op de auto en Henk Dillerop schreef een dichtwedstrijd uit met als thema #GROETJEMEE. Last but not least maakte Jan Tekstra het lied ‘Raak me’. Kortom, wat een kleine campagne zou worden is uitgegroeid tot een breed gedragen initiatief. Op 18 januari, Blue Monday, startte de campagne zowel online als offline, enkel met als doel dat mensen elkaar weer groeten, ook als ze elkaar niet kennen. 

Stadsfriezen zijn in tegenstelling tot de mensen in de provincie, niet zo van het groeten. De ras-Liwwadder entertainer Ritsko van Vliet wil daar verandering in brengen nadat dichter Henk Dillerop uit Snakkerburen hem vroeg om voor #GROETJEMEE te bloggen. Bezoekers van het centrum in Leeuwarden zagen Van Vliet lopen met “Hoi” op de borstzak van zijn jas. De meesten passanten zwaaiden nu vrolijk terug, in plaats van stuurs door te lopen. Van Vliet zijn blogs en die van andere verhalenvertellers en dichters staan op groetjemee.frl. Wini Weidenaar is tevreden over de campagne. Er was veel media-aandacht, ook een paar keer door de landelijke radio. Als blijvende herinnering staat op het gebouw van Handhaving aan de Groeneweg een vrolijke muurschildering van stadkunstenares Cote Create samen met Writer’s Block Murals van Serge Hollander (de nieuwe directeur van poppodium Neushoorn). Nu is het afwachten of de Stadsfriezen, net zoals de dorpelingen, dat groeten volhouden.  

Partners