friesjournaal logo

Onder het toeziend oog van Roel Sluiter ondertekenen voorzitter Jan Reier Arends van Tall Ships Races 2022 en directeur Paul Pot van NV Port of Harlingen het eerste hoofdsponsorcontract. (foto Joachim de Ruijter)

HARLINGEN – De opening van het Tall Ships Experience Center aan de Nieuwe Willemshaven was het startschot van de wervingscampagne voor jonge trainees tussen de 15 en 25 jaar. Zij varen mee in de Tall Ships Races 2022 die in het kader van Harlingen Sail wordt gehouden. In de expositieruimte wordt de historie van de grote zeilschepen verbeeld zodat de jongeren zich voor kunnen bereiden op de reis van hun leven, die ze zelf moeten bekostigen. Burgemeester Roel Sluiter opende het centrum en gedeputeerde Sander de Rouwe gaf op de Bark Europa het startschot voor de campagne. Tevens werd de eerste hoofdsponsor bekendgemaakt: Port of Harlingen. Op Sail Harlingen worden volgend jaar 300.000 bezoekers verwacht.

Er was trouwens meer nieuws van het Harlinger front. De stad was uit een onderzoek als ‘meest kansarme gemeente’ van Nederland uit de bus gekomen, maar wie dat heeft bepaald zou de enige Friese zeehavenstad eens moeten bezoeken. Zo onthulde Akte2, het cultuurbureau van Cultureel Kwartier Sneek en Seewyn Kunsteducatie, het nieuwe Cultuurmenu 2021-2022 Harlingen. 'Kunst om de hoek' is de elfde uitgave van de jaarlijkse brochure met kunst- en cultuuraanbod voor alle basisscholen in de gemeente. Annemarie van der Reijden (hoofd Akte2) overhandigde bij de replica van het expeditieschip Willem Barentsz het eerste exemplaar aan wethouder Erik de Groot.

Albert van Keimpema

Partners