friesjournaal logo

ORANJEWOUD – Tjaarda Oranjewoud is een bruisplaats van inspiratie en ontmoeten, van verwennerij en gastvrijheid. Ook in coronatijd. Tal van creatieve ideeën werden bedacht om actief te blijven, een programma te bieden en mensen aan zich te binden.

‘Wij hebben niet stilgezeten,’ aldus restaurantmanager Thom van der Heide.

Wandelaars die hun stekkie in Grand Café 1834 of het terras moesten missen werden desondanks op hun wenken bediend: de Foodtruck stond voor de deur. Zo konden ze onderweg toch een koffie of een versnapering bestellen. Op maandag 29 maart reed de Foodtruck on Tour door Heerenveen en Oranjewoud en verraste Tjaarda het publiek aldaar. Op die manier kon er ook wat meer bekendheid aan de Foodtruck worden gegeven.  

Nieuwe items vormden een onderdeel van de brainwave. Zo serveert Tjaarda voortaan palmolievrije margarine van The Flower Farm. Dat is een margarine met een missie: het bedrijf maakt een statement tegen de ontbossing van tropisch regenwoud door niet duurzame palmolie-plantages te ondersteunen en op de markt te brengen. Tjaarda draagt als afnemer bij aan deze missie.

Inloopdouches in Comfortkamers

Ook van het hotelfront is er nieuws. Het eerste kwartaal heeft Tjaarda benut om de badkamers van 9 comfortkamers grondig aan te pakken. De badkamers zijn allemaal voorzien van een luxe inloopdouche.

Spadel Bru

Restaurant ‘de Oranjetuin’ gaat de samenwerking aan met Spadel Bru mineraalwaters, het beste water uit de Ardennen dat je op tafel kunt zetten. In de gastronomie staat Spadel Bru aan de top. Water is het belangrijkste wat een mens moet consumeren, je hebt er dagelijks twee liter van nodig en het is naast de wijn een supergezonde, goede en onontbeerlijke begeleider bij het eten.

Evenementen

Hoewel het bij het ter perse gaan van dit nummer allemaal nog wat ongewis is, hoopt Tjaarda te kunnen beginnen met het plannen en organiseren van twee evenementen. Eén ervan is de Woudsterdag. Thom: ‘Wij willen de producten van onze eigen ambachtelijke merk ‘de Woudster’ presenteren. Ook worden de leveranciers die een bijdrage hebben geleverd aan het ontwikkelen van ons huismerk uitgenodigd daarbij aanwezig te zijn.’

Een van de samenwerkingspartners van Tjaarda is de Broerderij in De Knipe, niet ver van Tjaarda. Daar worden op drie hectare tuingrond de lekkerste biologische, onbespoten groenten, de smakelijkste fruitsoorten en de fijnste, kruidigste kruiden geteeld, speciaal voor Tjaarda en haar outlets restaurant de Oranjetuin en Grand Café 1834. In de planning ligt een biologische lunch op de Broerderij. Dit mogen de fijnproevers niet missen!

Albert van Keimpema

Partners