friesjournaal logo

BEETSTERZWAAG – Landgoed Lauswolt heeft haar grandeur in volle glorie terug. De coronatijd is aangegrepen om het fameus hotel grondig te renoveren. Bijna € 7 miljoen is er tot dusver door eigenaar FB Oranjewoud ingestoken. Een verdere opwaardering in onder meer wellness staat er nog aan te komen. De toekomst biedt perspectief want Lauswolt blijkt als zelfstandig hotel dat geen deel uitmaakt van een keten, prima in staat om op eigen kracht te kunnen draaien.

‘Onze identiteit is nog sterker en zichtbaarder geworden. Vorig jaar nota bene in coronatijd was het beste ooit. De investeringen betalen zich dubbel en dwars terug,’ stelt directeur Marc van Gulick.

Directielid Kees Akkerman van FB laat weten dat er gezaaid is en nu al geoogst wordt: ‘Lauswolt verkoopt een beleving, vergelijkbaar met het superluxe golf- en jaagresort Gleneagles in Schotland dat wereldfaam geniet.’ 

‘We gaan in onze marketing een internationale slag maken zonder overigens de lokale markt te vergeten, een markt die voor ons ontzettend belangrijk is,’ voegt Van Gulick eraan toe.

Het werk is onder regie van hoofdaannemer Van Wijnen en architect Marten Atsma uitgevoerd door tal van regionale partijen.

De grootscheepse renovatie begon met Bistro Nijeholt, een nieuw dak en het omtoveren van het Koetshuis in een luxe groepsaccommodatie met 7 suites, een vergader- en dinerzaal en keuken. De eerste logés waren Koning Willem-Alexander en zijn studievrienden. Van binnen en van buiten is het hotel geschilderd en 44 kamers zijn totaal gerenoveerd. Er is een nieuw terras met fietskelder en lift voor minder validen gebouwd en in het hotel is er een nieuwe lift bijgekomen plus een nieuwe personeelsruimte met douches. Voor een zuiniger energieverbruik is een warmtepompunit gerealiseerd. Op het gazon is de bedoeïenentent (beachclub/champagnebar) weer geplaatst met uitzicht op de hotelparel van Nederland.

Van Gulick: ‘FB is een goede huisvader die hier de doelstellingen van werkgelegenheid, opleiden en cultureel erfgoed behouden waarmaakt.’ 

Albert van Keimpema

Partners