HEERENVEEN – Heerenveen is een sportstad, maar nog voordat Abe Lenstra zou uitgroeien tot onze nationale voetbalheld was er al een sportkiem gelegd. En wel door Roel de Leeuw. Aan het Breedpad begon hij in 1936 een sportzaak. Daarin was hij een pionier. Sportwinkels bestonden toen nog niet. Je kocht je kleding en equipment bij andersoortige detailhandel. Bijvoorbeeld via het groothandelshuis in Rotterdam toentertijd. Sporthuis De Leeuw zette de toon en werd een begrip in het Noorden.
‘Sportartikelen waren niet het enige wat opa verkocht. Tot zijn handel behoorden ook panty’s en de voetbalkaartjes van vv Heerenveen,’ vertelt de huidige directeur/eigenaar Anne de Leeuw in het kader van het 85-jarig jubileum dat in de maand mei met prachtige acties wordt gevierd: het hele assortiment mag voor 85 procent van de normale prijs over de toonbank.
De oude naam bestaat al jaren niet meer want De Leeuw sloot zich aan bij Intersport, een groot internationaal concern met 6.000 winkels in 55 landen. Een besluit dat toch wel een beetje gevoelig lag (‘Mijn ouders hadden er wat moeite mee’). Door de merknaam en inkooporganisatie van Intersport heeft De Leeuw slagkracht. Omgekeerd heeft Intersport via De Leeuw een groot uithangbord en een brede markt in het Noorden. Want Intersport De Leeuw heeft in de loop der decennia flink aan de weg getimmerd. In 1968 startte men in het pas gebouwde Thialf een schaatsenwinkel, toen nog samen met de plaatselijke schaatsenfabrikant Nijdam. Die winkel, skaterscorner genoemd, heeft men nog steeds. In 2004 nam de familie De Leeuw, inmiddels met de derde generatie Anne aan boord, de sportzaak van Van Netten in Sneek over. Thans zijn Heerenveen en Sneek de zogeheten city stores.
Vijf jaar geleden begon De Leeuw in samenwerking met schoenenondernemer Jan Steenwijk de sneakershop The Athlete’s Foot in Heerenveen. In 2019 werd de grootste stap in de expansie gezet: de overname van Intersport Superstore Roden met de mega skishop, skischool en skihut Snow & Co. De Leeuw was al groot in wintersport maar werd met deze acquisitie een van de belangrijkste ski-adressen van het land. Zomerdag heeft de klant keus uit een ruim assortiment outdoor en Bad&Beach.
Het laat zich raden dat De Leeuw na de verhuizing in 1970 naar de Dracht nogal wat uitbreidingen heeft moeten plegen om aan alle activiteiten onderdak te bieden. Het gekke is: het bedrijf heeft nooit ruimte gezocht bij de buren.
Anne, lachend: ‘Wij zijn altijd de diepte ingegaan tussen Dracht en Gedempte Molenwijk.’ Op het dak kan hij nog het best laten zien hoe de zaak van straat tot straat groter is geworden. In 1979 is het pand Gedempte Molenwijk 16, dat aanvankelijk als opslag diende, toegevoegd. In 1996 werd er bijgebouwd waardoor één geheel ontstond en in 1998 ging de zaak naar de overkant van de Gedempte Molenwijk waar de ski- en outdoorwinkel werd ondergebracht.
Groeien en meegroeien is een natuurlijk onderdeel van hun ondernemen, vertelt Anne.
‘Wil je overleven, dan moet je een bepaalde schaalgrootte hebben. Daar zijn wij ons altijd van bewust geweest. Maar meegroeien is zeker zo belangrijk en dan doel ik op de sportbeleving en de sporttrends. Neem tennis. Vroeger kon je volstaan met een assortiment rackets en witte outfits voor mannen en vrouwen. Tegenwoordig staan ze in allerlei kleuren en kledij op de baan. En het is niet bij tennis gebleven. Later zijn aanverwante sporten als squash en nu padel erbij gekomen. In het schaatsen zie je dezelfde ontwikkeling. Skeeleren werd een sport, vervolgens shorttrack, inlineskaten. Wij willen de mensen in hun sporten het beste bieden, het best van dienst zijn. Dan moet je inspelen op de ontwikkelingen.’
Het 17e kroonjaar wordt gevierd. De zaak is er na ruim een jaar coronadip wel aan toe.
Anne Gré van der Goot van de marketing laat weten dat vanaf 27 mei een feestmaand wordt gehouden (tot 29 juni) waarin coronaproof gewinkeld kan worden.
‘Voor kinderen hebben we een leuk programma met kleurplaten, prijzen, feestjes met dj’s op zaterdag, een ijsje. Gewoon feestelijk aangekleed,’ aldus Anne Gré.
Maar het drukst is zij met de onlinemarketing. Daarin heeft Intersport De Leeuw veel geïnvesteerd want tegenwoordig kan de retail niet meer zonder een prachtige welkomstpoort op internet met diverse webshops. Het bedrijf heeft vijf digitale voordeuren: de eigen site/webshop, die onder Intersport, eentje onder de noemer Sport & Ski en twee onder de merken Icepeak en Falcon.
‘Je kunt ons online niet meer mislopen,’ glimlacht Anne Gré.
Waar velen het lot van de middenstand vrezen in het digitale geweld en de moordende webconcurrentie, daar staat Intersport De Leeuw fysiek nog fier overeind. Maar liefst 80 procent van de commercie loopt via de winkel en de overige 20 procent online.
Hoe dat zo komt?
Anne heeft er wel een verklaring voor: ‘Wij hebben een groot netwerk en naamsbekendheid opgebouwd. Dat ten eerste. Verder is ons contact met de sportverenigingen goed en ook met het CIOS, de opleiding voor sportinstructeurs hier in Heerenveen waarmee wij meerjarige contracten afsluiten samen met een kleding- en materiaalleverancier. Adidas in dit geval. Verder zijn in onze regio veel sportclubs en veel sporten vertegenwoordigd, niet alleen in de breedte maar ook in de topsport. Dat geeft uitstraling. Daar liften wij op mee. Vergeet niet dat wij in een merkenwereld ondernemen. Wij bestaan van A-merken. Die vernieuwen zich steeds en dat doen wij ook. Maar we blijven gericht op een brede markt. Je kunt bij ons ski-jassen kopen voor 99 euro maar ook voor 1999 euro.’
Albert van Keimpema