Een auto die danst op de weg
BROEK – De Citroen 2CV, beter bekend als de ‘Lelijke Eend’ werd op de markt gebracht na de dood van André Citroën in 1935. Er moest een kleine auto komen die geschikt was voor het Franse platteland en 50 kilo aardappelen of een vat met 50 liter wijn kon vervoeren. Maar de 2CV werd meer dan dat en groeide uit tot een van de meest iconische auto’s ooit. Qua ontwerp kent de Eend zijn gelijke niet. De koddige doch charmante uitstraling maakte de auto populair bij creatievelingen, hippies, jongeren en maatschappelijk werkers. Het eerste exemplaar rolde in 1949 van de band.
Tot het laatste productiejaar 1990 zijn er ruim vijf miljoen stuks gemaakt. In Nederland rijden er nog zo’n achtduizend rond. Een van hen is Jelle Bleeker uit Broek. Hij restaureerde de auto helemaal zelf.
‘Dit is de tweede die ik onder handen heb genomen. De eerste rijdt weer in het geboorteland,’ zegt hij.
Jelle mag graag sleutelen. Maar hij heeft die afleiding ook nodig.
‘Ik heb last van oorsuizen. Een vervelende kwaal. Daarom moet ik wat geluid maken. Dan stoort het minder, al heb ik ook een app met tegengeluid van Beter Horen. Beschouw mijn hobby ook maar als een soort therapie,’ aldus Jelle. In een loods op een bedrijvenpark in Joure heeft hij zijn garage. Sleutelen aan een 2CV is een feest.
Jelle: ‘Alles is heel eenvoudig en functioneel gehouden. Je kunt hem in een uur netjes slopen als je wil. Bovendien zijn alle onderdelen, elk schroefje nog verkrijgbaar. Verder kun je op internet volgen hoe je de werkzaamheden uit moet voeren. Als je bezig bent word je vanzelf handig. Kwam ik er niet dan kreeg ik assistentie van Wout van Haaster uit Haulerwijk. Hij is de Citroen-specialist bij uitstek en een autoriteit in de CV-wereld, hij weet alles. Bij het schilderwerk heb ik ook wat hulp gekregen.’
Zelf is hij een klein beetje technisch geschoold: ‘Ik heb op de Ambachtsschool in Steenwijk gezeten. Later heb ik bij de marine en de politie in Amsterdam gediend.’
Daar lag echter niet zijn roeping: ‘Omdat ik ondernemer wilde worden heb ik avondscholen bezocht en de universiteit gevolgd. Mijn deurwaarderskantoor vestigde ik in Sneek.’
Zijn Eend is een plaatje geworden. Vrijwel alles aan de auto is nog origineel. Alleen de wieldoppen zijn nieuw en Jelle heeft achter twee nieuwe schokbrekers gemonteerd.
‘De auto veert zoals een Citroen ongeëvenaard kan veren. Je danst op de weg.’
Dit is jouw tweede Eend. Wat heb je met deze auto?
Jelle: ‘Ik heb er vroeger zelf een gehad en ging ermee op vakantie. Het is gewoon een hele speciale auto. Ik ben sowieso van de Franse auto’s. Een Eend is voor mij nostalgie. Het is een manier van leven. Een Eend creëert beleving en was de auto van de Flower Power. Van de tijd van Elvis en van The Beatles. Toen deze band doorbrak en in 1963 in Blokker een concert gaf, vlogen die jongens vlak voor m’n neus langs. Ik was toen agent in Amsterdam en weet dat nog goed.’
Soepeltjes rolt Jelle het linnen dak op en zo ontvouwt zich een prachtige cabrio. De Charleston, die het 40-jarig jubileum viert, is een chique uitvoering met de krachtigste CV-motor, ronde koplampen in een ronde behuizing en een duotoon kleurschema. Die van Jelle is harmonieus zwart/grijs. Tijd voor een ritje met zijn vrouw of even met ‘de grijze colonne’ blitsen bij Doppio in Joure.
Albert van Keimpema