friesjournaal logo

DOKKUM – Als je in de 20 jaar van je bestaan vijf keer een FD Gazellen Award wint als een van de snelst groeiende bedrijven van Nederland, in 2017 wordt verkozen tot Friese Onderneming van het Jaar, het jaar daarop een vermelding krijgt in de lijst van de Top 250 Groeibedrijven en jezelf marktleider in je segment mag noemen in de BeNeLux, doe je iets erg goed. Wat is het dat Probo uit Dokkum zo succesvol maakt?

‘Wij zijn een on demand print- en fulfilment-bedrijf dat uitsluitend aan professionals levert,’ steekt directielid Leon van der Meer van wal. ‘Denk dan aan reclamebureaus, de HomeDeco sector, schildersbedrijven, signbedrijven, drukkerijen, architecten en binnenhuisarchitecten. Dit zijn er zomaar een aantal; in de praktijk zijn we in een veel groter aantal branches actief.’

Specialisatie in print 

De basis daarvoor is gelegd in 2001 toen Erwin Postma het print- en signbedrijf van zijn vader overnam. Hij besloot zich toe te leggen op het printdeel. Dit was het begin van Probo. Erwin was geïnteresseerd in innovatie en zorgde ervoor dat hij altijd de nieuwste ‘state of the art’ printers in huis had. Dat is de kracht van het bedrijf geworden. 

In 2012 werd het strategische besluit genomen om online te gaan. Dat een producent zijn producten online verkoopt aan resellers (professionals) in een oplage vanaf 1 stuk(!) was uniek. 

Leon: ‘Hierdoor worden dingen simpel gemaakt en voorraden (kosten, renteverlies) uit de keten gehaald, hetgeen een goedkoper en veel duurzamer model oplevert.’ Tegen de stroom van scepsis van vakgenoten in, groeide Probo explosief. In de daaropvolgende jaren kwamen René de Heij (2015) en Leon van der Meer (2018) de directie versterken en groeide Probo van twee naar elf productiehallen, waarin alle processen naadloos op elkaar aansluiten. 

Hele keten onder één dak

René: ‘We doen alles van kop tot staart zelf. We verkopen onze eigen producten, bouwen ons eigen onlinesysteem, bouwen eigen koppelingen met klanten en vervoeren grotendeels onze eigen producten. De hele keten zit onder één dak. Onze 400 collega’s printen dagelijks op meer dan 250 verschillende materialen uit zo’n 4.000 verschillende orders. Alles vanaf een oplage van een enkel exemplaar. We krijgen per dag circa 40.000 files binnen die vrijwel allemaal geautomatiseerd worden verwerkt. Kleinere aantallen en personalisatie is de trend. Klanten willen eigen design op vlaggen, behang, kussens en ga zo maar door. Daar sluiten wij helemaal op aan. Door die vele kleine orders te nesten maken we er een grote, rendabele, order van. Administratie en logistiek volledig geautomatiseerd. Wij zitten in een businessmodel waarmee we de komende jaren nog een gezonde groei kunnen realiseren.’

Jong en talentvol personeel - dynamiek

Inmiddels telt Probo 400 werknemers met een gemiddelde leeftijd van 29 jaar. Jong voor een productiebedrijf. Daarnaast een pool van zo’n 100 oproepkrachten en stagiaires uit alle onderwijsniveaus, hetgeen een enorme dynamiek en creatieve interactie oplevert. René: ‘Bovendien hebben we een talentenpool waarmee we proberen talent aan ons te binden. We leiden permanent mensen op en daar groeit het zittend personeel in mee.’

Twee voorbeelden daarvan zijn Erwin van der Sloot en Douwe Pieter van der Galiën. Erwin stroomde negen jaar geleden in bij Probo. 

Hij vertelt: ‘De tweede hal werd toen net gebouwd, inmiddels staan er elf. Ik had veel ideeën over hoe processen gestroomlijnd konden worden. Daar werd naar geluisterd en ik ben met het bedrijf meegegroeid van de afdeling expeditie tot eindverantwoordelijke voor de hele productie.’

Douwe Pieter kwam uit de e-commerceafdeling van een foodproducent en is nu verantwoordelijk voor sales: ‘Het belangrijkste is om positieve energie, enthousiasme en inspiratie in de organisatie te brengen. Denken in oplossingen, want die zijn er altijd. De kracht van Probo is dat we dingen niet te ingewikkeld maken. Wij kiezen ervoor om klanten hierheen te halen en ze te laten zien wat we hier doen. Een mooier visitekaartje kan ik niet bedenken. Daarmee creëer je ambassadeurs en daar kan geen leger salesmensen tegenop.’ 

Repeatorders

René: ‘De kracht van ons businessmodel is dat we bij voorkeur heel veel kleine specifiek op de klant toegesneden orders binnenkrijgen met een hele hoge herhalingsgraad.’

Wim Walda

 

Partners