friesjournaal logo

ORANJEWOUD – Friesland maakt zich op voor het internationaal cultureel festijn Arcadia dat het vervolg is op Culturele Hoofdstad Leeuwarden-Fryslân 2018. Arcadia wordt in 2022 van 7 mei tot en met 14 augustus 100 dagen gehouden. Arcadia is de fictieve naam van een utopisch land vol fruit, bloemen en bossen, helder water, vogelzang en een eeuwige zomer. Het zal de eerste van een triënnale worden (eens in de drie jaar). De thema’s LânskipErfskip en Mienskip zijn de hoofdlijnen van het programma. De grootste programmaonderdelen zijn BoskParadys en Iis

Bosk is een bos van 1000 bomen dat zich door Leeuwarden beweegt. Startpunt is het Oldehoofsterkerkhof en dan wandelt het bos verder door de hoofdstad, wat een magnifiek effect sorteert. Een idee van de dit jaar overleden Oerol-oprichter Joop Mulder. Landschapskunstenaar Bruno Doedens geeft het vorm. 

Iis is een communityproject dat zich afspeelt rond de natuurijsbanen in Friesland die vaker groen dan wit zijn in de winter. De organisatie hangt dat beeld op aan klimaatverandering. Tryater gaat een voorstelling maken die op de ijsbanen worden gegeven. 

Paradys is een beeldende kunstmanifestatie die in en rond Oranjewoud wordt opgevoerd. Het laat de schoonheid van de geschiedenis van de landgoederen en de natuur zien. Zo’n 20 internationale kunstenaars maken werk dat op het thema reflecteert. Criticus en tentoonstellingsmaker Hans den Hartog Jager is de curator van dit project.

Tjaarda-directeur Tjitte de Wolff verwelkomt met open armen de gasten die uit alle windstreken op dit evenement af komen: ‘Cultuurtoerisme is heel belangrijk voor Friesland en voor ons. Gemiddeld hebben wij vijf tot tien kamers bezet door mensen die hier cultuur beleven. Denk aan Museum Belvédère, Opera Spanga en het Oranjewoud Festival. Wij wijzen in onze communicatie altijd op dergelijke hoogtepunten. Oranjewoud is ook werkelijk een paradijs in Friesland. Het kent een rijk verleden en een boeiende historie. Hier liggen de wortels van onze koninklijke familie.’

Tjaarda anticipeert op culturele programma’s door het bieden van arrangementen. Niet alleen qua overnachting en verzorging maar ook door de combinatie met het evenement in de vorm van vervoer, ticketing en een aanvullende beleving.

‘Ook de zakelijke markt, evenzeer belangrijk voor ons, betrekken wij bij hetgeen hier plaatsvindt. Dikwijls wordt dat ons ook gevraagd: wat kunnen wij rond een incentive of congres beleven?’ aldus De Wolff.

Hoewel het nog driekwart jaar duurt is er al veel te merken van de voorbereidingen. Zo was afgelopen zomer het locatieonderzoek in volle gang. Klein Jagtlust, het museumpark en zelfs de kelder van Tjaarda behoren tot de plekken die worden benut. 

De Wolff lachend: ‘In die kelder onder het podium had de onvergetelijke vroegere uitbater Oebele Jan Schreur een bar.’

Het gaat erom dat een locatie een ontdekking is, bezoekers verrast. Wel, dat zullen ze in het parklandschap van Oranjewoud zeker zijn.

De belangstelling voor het cultuurtoerisme groeit, merkt De Wolff.

‘In de Volkskrant stond laatst een reportage hoe hip Leeuwarden is geworden.’

Er is daar een poëzieroute, maar Oranjewoud heeft een poëzie- en beeldenroute. De Wolff hoopt dat een van de Arcadiabeelden een plekje krijgt op het gras van de oude speeltuin tegenover Tjaarda. Want, vindt hij, het ene kunstwerk moet een ontdekking zijn, het andere mag prominent in beeld.      

De organisatie rekent op 750.000 bezoeken aan de provincie. Een hoge verwachting, maar realistisch.

De Wolff: ‘Mensen worden stapelgek van de hectiek in de stedelijke gebieden. Ze willen op adem komen, genieten van de rust en ruimte hier. Over drie jaar is een kwart van de Nederlandse bevolking ouder dan 65 jaar. Er is een gigantische leisuremarkt aan het ontstaan. Tjaarda vervult daarin een voorname rol. Wij verheugen ons op Arcadia, het wordt schitterend!’

Albert van Keimpema  

Partners