friesjournaal logo

Auke van der Veen en Ciska Molenaar

GROUW – Al zestien bieren omvat het palet van brouwerij Bjuster in Grouw. Maar eigenlijk zijn het er nog veel meer want Bjuster brouwt ook veel private labels voor de horeca. Tegenwoordig wil elk zichzelf respecterend restaurant of café een eigen huisbier. Auke van der Veen brengt dus veel leven in de brouwerij.

‘Ja, het is druk. Het bier is best,’ lacht de brouwer. Hij is nog lang niet klaar met het assortiment. ‘Er kunnen nog wel zestien bij, wij hebben nog ideeën zat,’ zegt hij.

Bjuster is dus aan een bjusterbaarlike opmars bezig in bierland. Speciaalbieren zijn hot en Bjuster slaagt erin karakter te geven aan gerstenat.

De brouwerij is gevestigd in het hart van het dorp. Eigenaar Peter de Vries, de man achter de wereldwijd opererende UNIS Group, heeft aan het Halbertsmaplein een cluster van panden in eigendom verworven en deze prachtig gerestaureerd. Het complex heeft een gevarieerd, fraai gevelbeeld. Bjuster geeft dus in meerdere opzichten kleur aan Grouw.

Pionieren

In 2017 is het begonnen. Peter, liefhebber van een goed glas bier, wilde graag pionieren. Hij bezat een eigen café (De Raadsman) en kocht na een oprisping op een feestje een kleine installatie uit Italië.

Bij toeval ontmoette hij de juiste man: Auke van der Veen, die op het Provinsjehûs in de catering werkte. Toen Hotel Tjaarda Oranjewoud een eigen bier wilde ontwikkelen wees de zoon van Auke zijn vroegere werkgever (hij werkt nu bij ’t Gerecht in Heerenveen) op de brouwkunst van zijn vader, die de hoge status van bierkeurmeester geniet. Vervolgens ging Auke in 2018 werken in het bedrijfsrestaurant van UNIS, dat zich gemakkelijk kan meten met een culinaire toptent. Vanuit die positie kon Auke de brouwerij van Bjuster opzetten.

Auke: ‘Ik brouw al vijfendertig jaar bier. Het was altijd mijn hobby. Aanvankelijk lag het in de bedoeling om eerst voor De Raadsman actief te zijn maar toen een pandje erachter werd aangekocht om er een brouwerij in te richten werd het een serieuze zaak. Van mijn hobby heb ik mijn werk kunnen maken. Wij zijn gestart met een 250 literinstallatie wat inmiddels een 800 literinstallatie is. Bierbrouwen is een kwestie van gevoel, van proberen, proeven en accenten leggen. Het mooist is wanneer een bier én goed én lekker is.’ 

Als keurmeester wordt hij geacht de kwaliteit van bier goed te kunnen beoordelen: ‘Om bierkeurmeester te kunnen worden moet je een opleiding volgen en een examen doen. Om de twee jaar wordt dat getoetst. Anders ben je niet gerechtigd te keuren.’

Bier is een groot verhaal geworden: ‘Je kunt als café eigenlijk niet meer zonder bierkaart. Met alleen pils red je het niet.’

Marketing

Nóg een toeval: Ciska Molenaar, werkzaam op de marketing bij UNIS, is een fervent bierliefhebber en voormalig bestuurslid van de bierconsumentenvereniging Pint. Zij is dus de aangewezen persoon om Bjuster in de markt te zetten. 

Dat gaat uitstekend: ‘Wij zijn eerst vanuit ons eigen netwerk begonnen en dat langzamerhand uitgebreid. Horeca en retail zijn de afzetkanalen. De aanvragen voor private labels blijven binnenkomen. Bier geeft identiteit aan een horecagelegenheid. Verder gaan de gelegenheidsbieren een markt worden. Bier dus dat wordt verkocht op festivals, concerten, door verenigingen en bij jubilea. In het Groninger studentenleven gaat een speciaalbier van ons ook gedronken worden. Het zal een goed doordrinkbaar bier worden met een beetje vlierbloesem wat ook in de smaak bij de dames zal vallen. Met lokale ondernemers werken we samen in cadeaupakketten met Friese producten, ook interessant. De markt is nog lang niet verzadigd, ook al komen er steeds meer concurrenten bij. Nederland telt nu meer brouwerijen dan België! Ons voordeel is dat wij slagvaardig zijn en niet overdreven groot. Kleinere batches kunnen wij goed aan.’

Er is geen bier gelijk.

Auke: ‘Daar kunnen onze afnemers van verzekerd zijn. De recepturen zijn uniek en blijven geheim.’

En als men het toch niet zal merken?

‘Nee, er wordt niet gemarchandeerd. Vroeg of laat bijt je dan in je eigen staart.’  

Inmiddels staat er een batterij van 18 tanks in de moderne brouwerij die beschikt over een eigen bottellijn. Dat is belangrijk omdat Bjuster voornamelijk kleine oplages brouwt. De brouwerij heeft voldoende capaciteit om verschillende bieren tegelijkertijd te brouwen en de markt over de volle breedte te bedienen.

Circulair ondernemen staat hoog in het vaandel: voedzame restanten (bierborstel) worden verwerkt in veevoer dat weer zijn weg vindt naar bijvoorbeeld de Black Angus-runderen van Hans Kerkhof in Akkrum.

Bjuster, Fries voor wonder, is een nieuwe ster aan het firmament.         

Albert van Keimpema

Partners