friesjournaal logo

HARLINGEN – Harlingen, de enige Friese zeehaven, is de ideale plaats om te starten met de bouw van zeilende zeevrachtschepen (Ecoliners). Dergelijke vrachtvaarders kunnen de helft aan brandstof besparen. Gedeputeerde Staten trekken 150.000 euro voor uit om de bouw van het eerste schip op weg te helpen. Dat zei commissaris van de Koningin John Jorritsma bij de opening van de Noordzeedagen in Leeuwarden.

Vrachtschepen zijn nog slechter voor het milieu dan gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van de Internationale Maritieme Organisatie. Een gemiddelde vrachtvaarder gebruikt 10.000 liter brandstof per dag. Het gebruik van zeilen of zonnecellen helpt het milieu en beperkt de brandstofkosten.

De beoogde vrachtvaarder krijgt een lengte van 130 meter en heeft een capaciteit van 8.000 ton vracht. Het bedrijf Fairtransport BV uit Den Helder is al langer bezig met de plannen voor zo’n Ecoliner. Friese partijen in dit project zijn de gemeente Harlingen, de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (Kenniscentrum Jachtbouw), het Technologie Centrum Noord Nederland en het bedrijf Ameland Shipping BV. Met dit pact is in Harlingen voldoende kennis aanwezig om het schip te bouwen. Friesland heeft een aanvraag ingediend voor Europees geld voor het project. Als dat rond is, vergroot dit de mogelijkheden om internationale partijen aan de bouw te binden. De bouw van een Ecoliner kost tussen de 15 miljoen en 17 miljoen euro.

Partners