DIEVERBRUG – De Elfstedentocht blijft tot de verbeelding spreken, ook als er jarenlang geen tocht wordt geschaatst. Altijd weer komt de Elfstedentocht onder de aandacht. Zo was het op 4 januari dit jaar precies 25 jaar geleden dat de laatste editie werd verreden en door Henk Angenent werd gewonnen. In december overleed Reinier Paping, de winnaar van de barre, heroïsche tocht van 1963. In alle media werden deze momenten uitgebreid belicht. En dan natuurlijk speelt elke winter weer de vraag op: gaat het deze keer…?
Voor uitgeverij Retrospect Boekproducties in Dieverbrug was dat aanleiding om een schitterende campagne te lanceren: het uitgeven van een Elfsteden-plaatjesalbum. In veel supermarkten van diverse organisaties (Albert Heijn, Jumbo, PLUS, Coop) in het noorden, oosten en midden van het land ontvang je plaatjes bij de boodschappen; voor elke tien euro één zakje met vier fotostickers die je in het album kunt plakken. Op die manier maak je het album compleet en heb je een schitterend document waarin de hele Elfstedenhistorie staat beschreven. De man die het boek onder de naam IJzige strijd voor eeuwige roem heeft geschreven is Ron Couwenhoven uit Zaandam. Deze oud-sportjournalist van De Telegraaf (hij versloeg vele jaren het marathonschaatsen en het wielrennen) geldt als de Elfstedenkenner bij uitstek. Ron heeft tientallen boeken over de tocht op zijn naam staan. Eeuwen schaatshistorie is door hem uitgeplozen en gedocumenteerd.
Er doen ruim 50 winkels doen aan de actie mee. Altijd is er dus wel eentje bij jou in de buurt waar je kunt sparen voor het album. Je kunt de campagne niet mislopen. De deelnemende winkels zijn aangekleed en de campagne wordt alom uitgedragen met banners, reclames, advertenties en flyers. In elke plaats of regio heeft de betreffende supermarkt exclusiviteit in de actie.
‘Het populaire plaatjes sparen van vroeger is dus terug van nooit weggeweest,’ zegt Alfred Schoenmaker, eigenaar van Retrospect Boekproducties. Hij wijst onder meer op het grote succes van het sparen van plaatjes van lokale sportclubs waar de jeugd helemaal gek van is. Het publiek is nu breder, weet hij. ‘Dit is een prachtig, rijk gedocumenteerd en geïllustreerd boek dat de ouderen ook zeer aanspreekt. Ik zie gebeuren dat ouders en grootouders ook druk zullen sparen voor hun eigen boek of om als cadeau weg te geven.’
Hessel van der Meer, accountmanager van Retrospect, heeft de hele actie op touw gezet. Hij zegt: ‘Wij hebben een dijk van een campagne opgezet. Het spaarsysteem zit goed en helder in elkaar. De drang om alle plaatjes te bemachtigen zal groot zijn. Het ruilmechanisme komt op gang door bijvoorbeeld Facebook waar wordt gecommuniceerd welke plaatjes je over hebt of nog nodig bent.’
Het album is niet zomaar een album maar een luxe hardcover boek dat in geen enkele boekenkast zal misstaan. Op de omslag staat een schilderij van tweevoudig winnaar Evert van Benthem (1985 en 1986) afgebeeld. Het boek telt 80 bladzijden waarin 218 historische plaatjes uit de periode 1909 (toen de eerste Elfstedentocht werd geschaatst) en 1997 (de voorlopig laatste) kunnen worden geplakt. Een hele aardige gimmick zijn de QR-codes die in het boek staan. Scan je die, dan zie je op je mobiel prachtige Elfstedenbeelden van het Fries Film Archief. De actie is op 10 januari van start gegaan.
Alfred: ‘In wezen kunnen we ook de komende jaren deze actie inzetten vanwege het tijdloze karakter. En wat zou het mooi zijn als we dan een tocht van dit jaar kunnen toevoegen. Wie weet.’
De plaatjesalbums zijn gratis verkrijgbaar in de deelnemende winkels.