friesjournaal logo

Lieseth Roosenstein en Hessel van der Laan

SNEEK – Familiebedrijf Roosenstein Wolke, dat in 2021 het 135-jarig bestaan vierde, is een witte raaf in de kledingbranche. Men kiest bewust niet voor kleding uit lage lonenlanden waar kinderen onder slechte omstandigheden werkzaam zijn. Het bedrijf in breigoed voert een innovatieve en eigenzinnige koers. Met de keuze voor kwalitatieve natuurlijke materialen en productie in de EU, strijdt Roosenstein Wolke tegen verspilling en de wegwerpmaatschappij. Roosenstein Wolke is zowel voorloper als trendsetter. Dat wordt gewaardeerd door winkeliers en de klant. 

‘Voor ons is het eigenlijk niks nieuws, we doen dit sinds jaar en dag, maar voeren het nu door in de gehele collectie. Onze eerste klanten waren de Friese schippers en vissers. Zij beschermden zich tegen de elementen waarmee zij werkten door middel van natuurlijke materialen. Wij laten met onze collectie zien dat ondanks alle innovaties van synthetische materialen, een natuurlijk product nog steeds de meeste comfortabele en bovendien duurzame bescherming biedt,’ zegt Hessel van der Laan (28), de 5e generatie die het bedrijf met zijn moeder Lieseth Roosenstein runt.

In een markt waar winkeliers en merken regelmatig op zoek zijn naar de nieuwste hype of de laagste prijs, weet Roosenstein Wolke haar partners voor een lange tijd aan zich te binden met dit eerlijke verhaal. 

‘Al generaties lang’, weet Lieseth Roosenstein. ‘Mijn ouders werkten al samen met een hoop trouwe klanten waarmee wij nog steeds werken,’ vult Roosenstein aan. Dat uit zich dan ook in de cijfers. Ruim 50% van het totale klantenbestand werd al bediend door de ouders van Lieseth Roosenstein (Frans Roosenstein en Hetty Wolke).

Maar ook nieuwe generaties waarderen de visie. Zo werkt Lieseth Roosenstein met klanten waar nu de nieuwe generatie het verhaal, samen met haar zoon Hessel, voortzet. In deze winkels staat ook de nieuwe generatie weer klaar om mee te werken in de handel. ‘Wij zijn dankbaar dat deze langdurige relaties ons blijven steunen, in goede en in slechte tijden. Door nauwe samenwerking met onze partners groeien we in de keten. Omdat we werken op basis van vertrouwen en partnership zijn we tijdens de coronacrisis geen enkele klant kwijtgeraakt,’ vertelt Lieseth Roosenstein trots.

Hessel van der Laan (28): ‘Het is onze motivatie om mensen blij te maken, dat zie je terug in onze gehele bedrijfsvoering.’ 

Niet alleen aan de verkoopkant werkt Roosenstein Wolke al generaties met dezelfde koppen, ook met leveranciers in Duitsland, België en Portugal onderhoudt het bedrijf een duurzame relatie: ‘Dit heeft als resultaat dat we een hoge standaardkwaliteit kunnen garanderen en dat we producten maken waar meerdere generaties plezier van hebben. Daarnaast vind ik het belangrijk dat we rustig kunnen slapen, dat we weten dat iedereen een eerlijke boterham verdient. Dat kunnen we door onze lange partnerships waarborgen.’ 

Partners