friesjournaal logo

Nostalgische slipauto van Jan Lammers

GORREDIJK – De Simca 1000 roept nostalgie op. In de jaren ’60 en ’70 bood deze compacte Franse auto een vertrouwde blik op de Nederlandse wegen. Sportief rijden was het wel, zeker de Rallye 2. Een piepjonge, drie turven hoge Jan Lammers reed er de antislipcursus van Rob Slotemaker op het circuit van Zandvoort in. In Heerenveen voerden Simca-dealers Marten en Arie Hoekstra een show op bij het pas gebouwde Thialf in 1967. Op twee wielen reden de Simca’s hun rondjes.

Negen jaar werkte Henk de Jong in de garage van de Hoekstra’s aan de oude Heerenveenster rotonde bij de invalsweg naar Terband. Hij weet dus alles van Simca. Vorig jaar tikte hij een Bertone, het coupémodel, op de kop. Het restauratieproject is klaar.

Het ontwerp komt uit de studio van Bertone waar de toen 23-jarige Giorgetto Giugiaro (1938) werkte, die is verkozen tot dé autodesigner van de vorige eeuw. Hij was de vormgever van tientallen modellen voor de meest uiteenlopende merken (o.a. Alfa Romeo, BMW, Bugatti, Lamborghini, Ferrari, Fiat, DeLorean DMC12, Mazda, Renault).

De carrosserieën van de Simca Bertone kwamen uit Italië en werden in Rotterdam geassembleerd. De Bertone is de sportieve tegenhanger van de ietwat koddige, hoekige stadsauto Simca 1000 (geproduceerd tussen 1961 en 1978). De merknaam is een acroniem van Société Industrielle de Mecanique et de Carrosserie Automobile (sinds 1934). De Bertone was trendsettend omdat het schijfremmen vóór heeft en in feite een hatchback is, maar niet voor extra ruimte want de motor met radiateur zit achterin! 

Henk reed naar Heino om de aangeboden auto te zien: ‘Hij stond bij een boer op het erf. Helemaal verrot, vol met bladeren. Iedereen dacht, die Henk is niet goed wijs geworden. Maar ik wilde hem hebben. Er zijn er nog maar vier van in Nederland die op kenteken staan.’

Er moest heel veel aan gebeuren. Daarbij keek Henk niet zozeer naar authenticiteit: ‘Dat lukt je niet en bovendien is het duur. Daarom heb ik er een Nissan-motor van 1991 ingebouwd die er nog maar net in past. De tunnel moest worden verbreed. Ik heb de accu verplaatst. De versnellingsbak is van een Audi 80. Omgekeerd geplaatst om het schakelen mogelijk te maken. De bodemplaat is van een Simca 1000 Sedan en de carrosserie heb ik voor een betere wegligging aangepast en verstevigd met een rolbeugel. De stoelen zijn van een Smart cabrio. Paste ook precies. Mooi om alles uit te zoeken en uit te proberen. De purist vindt het niks maar ik beleef er plezier aan.’

Voor Henk is het sleutelen een mooi tijdverdrijf. 

‘Ik doe alles zelf. Het enige wat ik niet doe is uitbesteden,’ lacht de man die in ’96 voor zichzelf begon met het opkopen en opknappen van schadeauto’s. Eerder was hij al vertrokken bij Hoekstra toen het dealerschap van Simca noodgedwongen werd ingeruild voor Peugeot. Henk had het smoor in: ‘Ik was een Simca-man. Peugeot vond ik toen niks. De koppakking was altijd lek.’

Sinds zes jaar is hij met pensioen. Hij heeft nu alle tijd voor restaureren. In zijn loods in Gorredijk staan tal van klassiekers. Aan veel restauratie-exemplaren moet de laatste hand nog worden gelegd. 

Deze fraaie Bertone heeft hij in een bootlak van de firma Stuy in een blauwe KLM-kleur (Blue de France) gespoten, óók de onderkant (‘Vind ik mooi’). Prominent staat Gitanes op het koetswerk om het allemaal nog wat nostalgischer te maken. Gitanes, gemaakt van de zwaarste shag, was het favoriete merk van zanger/dichter Serge Gainsbourg, de man die met Jane Birkin het meest sensuele hijglied uit de muzikale historie zong (Je t’aime…moi non plus, 1969). Saillant detail in het teken van de huidige tijd: Gainsbourg was een zoon van Joods-Oekraïense ouders die in 1928 uit Charkov op de vlucht sloegen voor de Russische bolsjewieken. 

Het geheel ziet er prachtig uit en de reacties zijn lovend. 

Henk: ‘De lijn is elegant. Ik vind het een van de mooiste coupés ooit.’

Hij gaat er dit voorjaar vaak in rijden. Als het moet gaat het gas er soms op.

‘Hij loopt tegen de 200, dus ik kan m’n hart ophalen.’  

Partners