friesjournaal logo

HEERENVEEN – Niet eerder in de geschiedenis moest er door online bestellingen zo veel producten in dozen worden verpakt als nu. Corona heeft katalyserend gewerkt. Kopen via internet is door de lockdown nog populairder geworden. Zonder een verzending in een doos krijg je de spullen niet thuis. Er is dan ook een schreeuwende vraag naar golfkarton. Wij gingen op bezoek bij DutchBoxx, de dozenfabriek die gevestigd is aan de A7 in Heerenveen.

‘We boxx it all’ luidt de slogan van DutchBoxx. Daarmee is niets te veel gezegd want DutchBoxx bokst als fabrikant en groothandel in golfkarton verpakkingen en verpakkingsmaterialen veel voor elkaar.

Op zes productielijnen is het bedrijf in staat maatwerk te leveren in een compleet assortiment verzenddozen. 

Directeur Piet Stilma: ‘De papier- en verpakkingsbranche is dynamisch en golft mee met de wereldeconomie. Zowel de maakindustrie als de online verkopen draaien op volle toeren en alles moet in dozen. Dat gaat dubbelop. Van alles wat online wordt verkocht komt negentig procent in een doos. In een veelvoud van formaten en kwaliteiten worden alle verpakkingen op maat in eigen huis geproduceerd.’

De economie draait als een speer: ‘Corona heeft alles in een stroomversnelling gebracht en de overstap naar online is nu echt gemaakt. De keerzijde is dat op dit moment de vraag naar verpakkingen hoger is dan het aanbod en daarmee zijn prijsverhogingen van o.a. grondstoffen aan orde van de dag en zijn de levertijden ondertussen opgelopen van twee naar zes, zeven weken.’  

DutchBoxx bekijkt daarom ook de mogelijkheden voor uitbreiding. Puur gericht op productie want onderhand is een hoge graad van (kosten)efficiency doorgevoerd. Alle logistieke activiteiten (crossdocking, warehousing, orderpicking, distributie) worden om die reden aan de huisvervoerder Fritom|Veenstra in Heeg uitbesteed. 

Stilma: ‘We proberen de gehele organisatie stap voor stap steeds verder te optimaliseren. Dat is ook nodig om het hoofd te blijven bieden aan de concurrentie. Ons product is vaak een sluitpost en de winstmarges zijn in de afgelopen jaren steeds smaller geworden. Je blijft rekenen. Ook dient zich het moment aan om te kijken naar de efficiency van de toekomst: robotisering en artificiële technieken. Er valt nog veel te ondernemen en te rekenen. Dat is een constante. Je moet open minded zijn.’ 

Wat hij graag bestendigd ziet zijn de langdurige samenwerkingen met alle relaties, leveranciers en klanten: ‘Want, die vormen de basis en de continuïteit van het bedrijf.’

Partners