friesjournaal logo

Johan van der Elst (r) met broer Marco (l) en speciale gast oud-profrenner Stef Clement, wielercommentator bij de NOS.

HEERENVEEN – E-Bike Centre Heerenveen luidde het voorjaar in met een feestelijke seizoensopening. Ondernemer Johan van der Elst had mazzel dat er op deze buiige zaterdagmiddag even verderop een gospeltruck was gestationeerd. Gratis muziek… Maar ook hij had aan de Gedempte Molenwijk in Heerenveen leuke deuntjes uit de speakers. Bovendien waren er hamburgers verkrijgbaar. Velen kwamen even langs voor een glas en een groet. Gezellig dus, want Johan krijgt altijd de schwung erin.

Het E-Bike Centra is gevestigd naast gameparadijs The Battlehouse, eveneens gerund door Johan samen met zijn compagnon Ger Kempers.

Dat is een stille slûchslimme zakenman die zijn startkapitaal in de offshore en pijpleidingen verdiende. Hij zou ermee stoppen maar het kriebelt toch weer. Hij krijgt aanbiedingen die hij eigenlijk niet kan laten lopen. In Friesland gaat het hem echter ook naar den vleze. In het E-Bike Centre en The Battlehouse heeft hij twee prachtige zaken waar de meer extraverte Johan de gangmaker is.

Keus was er volop want de zaak stond vol fietsen, je kon er nauwelijks doorheen. Zelfstandig bouwde het tweetal zonder bank de voorraad op. Kijk, daar ligt de eerste winst, dan kun je zakendoen. 

Een van de gasten was Jan de Jong (68), die vroeger het commerciële brein van Koga was. Hij herinnerde uw reporter eraan dat wij samen met Henk Hofstra uit Drachten in 1997 de advertentie ‘Maandag rijden we hem weer’ bedachten. Die ankeiler sloeg op de Elfstedentocht die op 4 januari van dat jaar was gehouden, op de schaats dan welteverstaan. Jan is co-founder van Muon (exclusief/sportief). Dit fietsmerk behoort met Keola (trendy), VanDijck (elegant) en Brinckers (urban) tot de e-bikegroep Timyo, waar een Chinees eigenaar van is en Jan de adviseur. Johan en Ger vertegenwoordigen deze merken. Geen Accell dus (Batavus, Gazelle, Sparta, Koga), wel kwaliteit en comfort tegen een concurrerende prijs.

Frames worden in ons land niet meer gemaakt, hooguit geassembleerd. We hebben volgens Jan de kennis naar het buitenland laten lopen.

‘Nederland heeft te zeer op prijs gekoerst, er is sinds de jaren negentig niet geïnvesteerd in nieuwe productietechnieken,’ aldus Jan. De nieuwe fietstijd is in Amerika ontstaan. Daar gingen in de jaren tachtig van de vorige eeuw hippies op mountainbikes de bergen in. Deze markt is explosief gegroeid. De frames waren gelast. Ons land bleef traditioneel doorgaan met lugs gesoldeerde frames in het Verre Oosten. Nederland is niet meegegaan in de innovaties waar lichtere, stijvere en sterkere materialen als carbon en aluminium om vroegen.’

Design en marketing, daar zijn we nog wel sterk in. Een man als Andries Gaastra, samen met zijn vrouw Marion Kowalik oprichter van Koga (vandaar de naam), weet als tachtigplusser nog altijd de markt te beroeren. De fietswereld is heel mondiaal geworden en de tucht van de markt overheerst.

Jan: ‘Handel kent nu eenmaal geen grenzen. De strijd om de klant speelt zich voornamelijk op het web af.’

Constante factor blijft de lokale speler, die vakkennis heeft en dicht op de consument zit, en een sterke positie behoudt. E-Bike Centre Heerenveen is het merk.

Partners