friesjournaal logo

JOURE – Huisarts Jan Willem Bos uit Steenwijk was een autoliefhebber en zijn favoriete garage/merk was De Beier BMW, destijds gevestigd aan de K.R. Poststraat in Heerenveen. In 1989 zag hij buiten deze prachtige sportieve 6 staan. Toen een peperdure kar met een nieuwprijs van 170.000 gulden. Bos was op slag verliefd en kon de verleiding niet weerstaan. Het was een demo van de importeur en voor beneden de ton wist Bos de malachietgroene auto op de kop te tikken. Dat was in 1989. Nu rijdt zoon Roel, eveneens huisarts, erin. Voor zijn plezier en de nostalgie.

‘Deze auto gaat niet meer weg zolang ik leef.’

Roel heeft de zaterdagadvertentie in De Telegraaf nog. Er was geen internet maar Klaas Oenema van De Beier, bij wie de jonge Roel zaterdags stond te autopoetsen, speelde toen al in op de landelijke markt. Bos senior twijfelde nog wel even maar moest snel beslissen. Zo’n auto was en is zeer gewild. Hij vroeg zijn zoon om achterin plaats te nemen (deze BMW 6 heeft wel een achterbank maar het was niet de bedoeling van de designer dat die bezet zou worden door een passagier), en als zoonlief het comfortabel genoeg vond zou de wagen worden aangeschaft.

Roel over de proefrit: ‘Ik zat klem als een rollade, maar ik zei tegen pa dat ik fantastisch zat!’

Het duurde niet lang voordat hij zijn rijbewijs op zak had en zelf in de 6 CSI kon rijden: ‘Ik was al gezakt voor m’n atheneum maar ging wel in deze auto naar de diploma-uitreiking om indruk op de meisjes te maken. Ik parkeerde hem voor school en liet de lichten branden om de conciërge om te laten roepen of de eigenaar van een BMW coupé zijn lichten wilde uitdoen. Een scharrel leverde deze actie overigens niet op, haha!.’

Bos senior heeft bijna twaalf jaar in de blitse coupé gereden. Bij het naderen van zijn pensioen werd de auto hem te groot en wilde hij kleiner gaan rijden. Hij overwoog een VW Golf. 

‘Maar dat wilde ik niet, deze auto mocht niet weg van mij,’ zegt Roel, die enig kind is. ‘We sloten een deal. Ik kocht een Golf voor pa en ik mocht deze hebben.’

BMW is niet alleen populair bij autoliefhebbers, sportieve rijders en zakenmensen, maar ook bij het rauwe, volkse deel van de samenleving. Zo reed een bordeeleigenaar uit de regio ook in een BMW 6, eentje uit 1977.

Roel, lachend over de pauperversie: ‘Dat stak pa een beetje. Wordt de dokter over één kam geschoren met een pooier, zei hij lachend.’

Roel heeft zijn exemplaar trouwens opgepimpt tot een Alpina-uitvoering die niet van origineel is te onderscheiden.

‘Ik had er vijf jaar in gereden en was toe aan wat anders, maar ik wilde deze dus niet kwijt. Waarom maak je er geen Alpina-versie van, vroeg Willem Hofma van De Beier. Dat was een goed idee. We hebben alle onderdelen gekocht die daarvoor nodig waren zoals stuur, velgen, spoilers en striping. Daardoor kreeg de auto een nog sportiever look. Om het helemaal af te maken heb ik bij Piet Oldenhof in Enschede PO-stickers besteld. Hij was Mister Alpinavan BMW in Nederland en voorzag zijn auto’s van zijn initialen op de C-stijl waar het dak naar beneden loopt. Piet had hem niet onder handen gehad maar stuurde de stickers wel op.’

Deze BMW 6-serie was van 1976 tot 1989 in productie. De opvolger was de 8-serie. Later kwam een nieuwe 6-serie coupé  

Inmiddels heeft oudste dochter Floor haar rijbewijs en haar eerste kilometers in de auto gereden.

Roel: ‘De cirkel is rond.’

Partners