friesjournaal logo

Adriaan Dijkstra (l) en Folkert Nicolai.

DOKKUM - Auto Dijk in Dokkum bestaat 100 jaar. Er werd stilgestaan bij dit eeuwfeest dat met een open dag werd gevierd. De huidige eigenaren Adriaan Dijkstra en Folkert Nicolai is de eerste generatie die niet uit de familie komt. Zij namen het bedrijf in 2018 over van Rommert en Kees Dijk, zonen van Wouter Dijk die in 1972 als werkplaats-chef de toenmalige garage Westra & Klevringa overnam en de naam veranderde in Auto Dijk. 

Voorloper Westra & Klevringa werd in de 50-er jaren dealer van Volkswagen. Rommert nam samen met broer Kees het stokje in 1989 over.

Rommert ging in 2018 met pensioen, Kees is nog in dienst. Rond de eeuwwisseling stopten zij met het dealerschap maar nog altijd is Auto Dijk gespecialiseerd in VW, Audi, Skoda en Seat. Door de overname van Van den Akker begin dit jaar is Renault er als merk bijgekomen. Thans is Auto Dijk een allround autoservicebedrijf in kwaliteitsoccasions, onderhoud, banden (Profile Tyrecentre) en lease.

Sinds de overname is het bedrijf flink gegroeid. Stonden er destijds 5 auto’s op het verkoopterrein, nu zijn dat er meer dan 70.

‘De naam is een begrip en een frisse herstart heeft het bedrijf goed gedaan,’ zegt Adriaan (34). Voor hem is dit een nieuw avontuur want de ondernemer is eigenaar van d’Angelo Pizzeria Ristorante in de stad.

‘Ik wilde wel meer doen,’ zegt hij over zijn opmerkelijke toetreding. ‘Dit is een mooie mix van activiteiten en ik heb wat met auto’s. Ons bedrijf onderscheidt zich van anderen omdat wij goede auto’s van beneden de tienduizend euro aanbieden. Die zijn er niet veel meer.’

Maar voor de hogere prijsklassen kun je ook terecht bij Auto Dijk.

Adriaan: ‘Wij houden van de handel en dus ook van een avontuurtje. Bij ons kun je in de regel ook wel een elektrische VW ID.3 aanschaffen, of een andere speciale VW of Audi.’

Samen vormen ze een goed team, vinden de mannen.  

‘We vullen elkaar aan. Adriaan doet de bedrijfsvoering en ik ga over het technische gedeelte en de service,’ aldus Folkert (50), die betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid en de regiofunctie als sterke punten van het bedrijf noemt.

‘De reviews zijn positief en de relaties met klanten duurzaam.’

Partners