friesjournaal logo

‘Ik pluk nu de vruchten van geleerde lessen’

JOURE – André Feddema is een echte wâldpyk van ‘niet lullen maar poetsen’. Al jong was hij aan het werk, centen verdienen, vooruitkomen in de wereld. Werken en ondernemen zit hem in het bloed.

‘Op mijn twintigste had ik al een eigen bedrijf en huis,’ zegt hij. 

Dat wil niet zeggen dat het altijd van een leien dakje ging. Beslist niet. Het was aanvankelijk vallen en opstaan. Tot hij op zijn 29ste een flinke smak maakte: zijn aannemersbedrijf ging ten onder.

‘Dan zie je hoe het niet moet. Er geldt geen excuus. Mijn vertrouwen was te groot, ik liep mezelf voorbij.

Het was een dure leerschool maar het zet je wel op scherp. Ik pluk nu de vruchten van de geleerde lessen.’

Hij moest opnieuw beginnen, tijd voor uithuilen was er niet en het zit trouwens ook niet in zijn karakter.

Hoe kwam je in de business van LED terecht?

André: ‘Duurzaamheid heeft me altijd aangesproken. Daarin ondernemen leek me wel wat. Ik zag letterlijk het licht. LED was betrekkelijk nieuw toen we Unique Lights oprichtten. Het had potentie, maar het was geen abc’tje. LED was net uitgevonden en de kinderziekten moesten er nog uitgehaald worden. Zowel de markt als het product was er nog niet klaar voor.’

Wat was het moment dat jouw lampje ging branden?

André: ‘Ik herinner me nog dat toenmalig minister Jacqueline Cramer van Milieubeheer bekendmaakte dat de stekker uit de gloeilampenproductie ging. Er lag een nieuwe markt open. Philips noemde ons destijds de cowboys. Nu praten ze wel anders.’

Waarom?

André: ‘Omdat we overal projecten uitvoeren en er tegenwoordig vaak bewust voor onze kwaliteit wordt gekozen. Philips wilde de sporthal van Sportstad Heerenveen doen maar kregen als antwoord ‘dat is al gedaan’. Door ons! Dan weet je zeker dat het goed is. Een mooi compliment, zo beschouwd.’

Unique Lights is actief op tal van grote markten zoals de zware industrie, de foodsector, de chemie, olie en gas, energie en havens. Groei was geen doel op zich.

André: ‘Ik wilde juist niet heel snel groeien. Daar moet je met je organisatie klaar voor zijn. Niet andersom. Kwaliteit staat voorop en die kun je niet bieden als je te snel groeit. Zeker niet als opdrachten meer en meer uit het buitenland komen. Vooral in het Midden-Oosten krijgen we op hoog niveau voet aan de grond. Nu zijn we wel klaar voor doorgroeien.’

Unique Lights is vooral partner van de klanten. Daar ligt zijn kracht, zegt hij. 

Wat is essentieel?

André, met zijn typerende pretoogjes: ‘Dat je altijd jezelf blijft. Ik had eens een presentatie in Oman. Het was er snikheet en het zweet brak me uit in m’n nieuwe pak en m’n nieuwe schoenen deden zeer aan mijn voeten. Tijdens een korte break kleedde ik me om, trok een korte broek aan en liep op slippers. De presentatie werd goed ontvangen en ik kreeg de opdracht. Dus ja, doe maar gewoon.’ 

Hard werken en gewoon doen leidt tot een hoge gunfactor. André heeft een gigantisch netwerk opgebouwd in binnen- en buitenland met contacten bij alle grote jongens en met klanten als de Gasunie, Shell, BP, CocaCola en vele anderen. Nu is Unique Lights een van de belangrijkste LED-spelers. Op projectbasis opereert het bedrijf wereldwijd. De vooruitzichten zijn uitstekend.

André: ‘Dankzij al onze vaste klanten in de BeNeLux en de focus op onze marktsegmenten. Ondanks de olie die er bijna uit de bodem druipt komt in het Midden-Oosten veel meer aandacht voor energiebesparing en duurzame energie. Men is heel geïnteresseerd in onze producten. Neem de raffinaderijen die gebouwd en de interesse in waterstof. Dat zijn markten waar wij het verschil kunnen maken met lampen met tien jaar garantie waardoor er enorm wordt bespaard op energie en onderhoud. Op booreilanden en andere grote industrieparken geldt hetzelfde.’

Licht kan door de infrastructuur van bekabeling, stroom en sensoren nog veel multifunctioneler worden toegepast, laat André weten.

‘De mogelijkheden zijn eindeloos. De ontwikkeling ligt in intelligentie. We staan nog maar aan het begin. Licht krijgt veel functies. Bijvoorbeeld het vrijkomen van schadelijke stoffen signaleren, processen monitoren, gebouwenontruiming, vluchtplannen, routing, automatische schakeling, uitvalinformatie, noem maar op. Immers, verlichting is overal aanwezig.’

Installeren doet Unique Lights niet, dat laat men aan partners over waar een vertrouwensrelatie mee is opgebouwd. De begeleiding doet men wel.

Je mag hem ook een sportieve ondernemer noemen. André afficheert zijn bedrijf graag aan sport. Je ziet hem overal in sportsponsoring; bij ONS, zijn club, SWZ, LSC, de Zilveren Bal, op zakelijke netwerkbijeenkomsten als Denken Delen Durven Doen van Wietze Jongsma waar het bedrijf een samenwerking mee heeft in de zuivelsector, party’s en bij Cambuur waar het bedrijf adviseur is en gaat kijken hoe de veldverlichting en hufterproof-verlichting vorm kan worden gegeven.

‘Ik hou van mensen om me heen en ik hou van sport. Een perfecte combi.’

Ook de aftersales is bij hem in goede handen: ‘Wij lossen het altijd op. Klanten tevredenstellen, daar is alles op gericht. Er komen daarom alleen maar klanten bij.’ 

Partners