friesjournaal logo

GORREDIJK – De Nederlander eet steeds meer ijs. De Jong’s IJsbedrijven in Gorredijk vaart daar wel bij. In 2010 werd een compleet nieuwe ijsfabriek gebouwd waar 500 liter ijs per uur kan worden gedraaid. En dat terwijl slechts zeven jaar daarvoor ook al nieuwbouw was gepleegd. Deze stormachtige ontwikkeling is mede te danken aan de nieuwe generatie: Romke de Jong (26) heeft het entrepreneurschap in de genen. In 2008 ontwikkelde hij een marketingstrategie en in 2009 werd een pilotstore in Hoogezand gestart. Onder de naam Lilly’s IJs & Chocolade verovert het bedrijf via een franchiseconcept een belangrijk marktaandeel en zijn er inmiddels elf ijssalons geopend, waarvan één op Bonaire.

[banner]

Oprichter Harke de Jong zag als banketbakker brood in ijs. Hij maakte het als bakker al, maar in 1947 ging hij zich specialiseren en verkocht hij zijn dagverse ijs in de winkel in Lippenhuizen en via bakfietsen, die nog steeds rondrijden. Zijn zoon Eeuwe zette de zaak voort en in diens voetsporen is Romke getreden. Samen geven ze leiding aan het bedrijf dat ook onder private labels ijs maakt. Kwaliteit is een vanzelfsprekend begrip. Romke: ‘Dat kan ook niet anders met zo’n strenge Pake en Heit. Pake is 97 en komt nog regelmatig even langs. Het oog van de meester maakt de paarden vet, zeggen ze toch?’

Waarom eet de Nederlander meer ijs? Romke: ‘Eenvoudigweg omdat wij Nederlanders achterliepen in ijsconsumptie. Dat komt misschien vreemd over, maar het is zo. Een tweede reden is dat de mensen kwaliteitsijs steeds beter waarderen en daar voor willen betalen. Verder is het zo dat het seizoen langer duurt door mooi voorjaarsweer en zacht najaarsweer, wat we steeds vaker beleven.’

Waarin verschilt jullie ijs van ander ijs? Romke: ‘Wij gebruiken volle melk, uit de eigen streek, en echte suikers direct uit de Groninger bietencampagne. Dat ten eerste. Wij maken ijs op ambachtelijke, eerlijke wijze en voegen de beste ingrediënten toe. En dat proef je. Het belangrijkst is nog wel dat ons ijs supervers is. In onze fabriek ligt het ijs na het shockvriezen bij min veertig slechts korte tijd in de vriescellen. Dagelijks leveren wij de salons vers ijs dat ’s nachts is gemaakt. IJs is op zijn lekkerst als het vers is. Je hoeft dan ook amper conserveringsmiddelen te gebruiken.’

Van de ijskarren hebben jullie nooit afscheid genomen. Romke: ‘Venten is nog altijd een uitstekende manier om ijs te verkopen. Je bent daar waar de mensen zijn. En dus regelen we nog steeds staanplaatsen en ventvergunningen. Het meeste ijs zetten we af bij grote concerten en evenementen. Wij hebben contracten met veel grote evenementenorganisatoren.’

Lilly’s is een hippe formule. Je geeft een gezicht aan ijs. Romke: ‘IJs eten is een klein feestje. Je eet niet zomaar een ijsje, maar je trakteert je zelf. Wie ooit Lilly’s ijs heeft gegeten weet dat je dan lekker ijs eet. Zo kom je sterker in de markt te staan. Steeds meer mensen die Lilly’s kennen kiezen bewust voor dit ijs. We zorgen ervoor dat de mensen er niet op uitgekeken raken. Er worden 110 soorten gemaakt. Maandelijks brengen we nieuwe smaken en een trendy kaart, en worden er acties georganiseerd. De franchiseketen is gestoeld op drie pijlers: verrassen, verwennen en vernieuwen.’

Is ijs gezond? Romke: ‘Er zijn vele tussendoortjes die ongezonder zijn. Maar zoals met alles geldt dat je er niet teveel van moet eten.’

Waar staat Lilly’s over 10 jaar? Romke: ‘Dat is lastig te zeggen. Tot nu toe is elke groeistrategie door de realiteit ingehaald. Vijf zaken per jaar erbij is het doel en 40 is het maximum. Dan hebben we een landelijke dekking bereikt. Over tien jaar hebben we onze focus dus gericht op het buitenland.’

Partners