Woonplaats: Schingen
Beroep: directeur/eigenaar King Metaal machinefabriek Franeker
Leeftijd: 60
Auto: Corvette C1
Bouwjaar: 1959 (op kenteken in 1960)
Motor: 4,8 liter 8 cilinder, 4-handbak benzine
PK: 270
Topsnelheid: 205
Kilometerstand: 5.300 mijl
Verzekerde waarde: € 95.000
In bezit sinds: 2018
Van wie gekocht: André Boer Corvette-specialist in Wezep
Andere auto: BMW X6 voor dagelijks gebruik
Een prachtauto die er niet om liegt
FRANEKER – Overal in het Noorden kun je Tjerk en Wiep Kingma uit Schingen tegenkomen, ergens op een bankje te picknicken. Niet dat zij nou zozeer opvallen, maar wel hun auto. Dat is namelijk een schitterende Corvette C1 van 1959. Een geweldig mooie, blitse klassieker in de ultieme roodwitte duotone kleurencombinatie. Rijden in deze Corvette is hun lust en hun leven.
Tjerk is een drukke baas. Zijn machinefabriek King Metaal vraagt veel tijd en aandacht. Het is een mooi bedrijf dat alle disciplines in huis heeft voor het maken van de meest uiteenlopende machines. Het bedrijf garandeert vak- en maatwerk, engineert zelf complexe opdrachten en levert projecten turnkey op. Nijver, kwaliteit en oplossingsgericht denken hebben King Metaal een sterke marktpositie gebracht. En ja, dan wil je op z’n tijd de zinnen weleens verzetten.
De Rover P50 die hij had voor de fun, bood niet het plezier meer waar Tjerk naar zocht. De hond had bovendien veel verscheurd: hemel, banken, dashboard. De youngtimer werd verkocht. Op de Harley-Davidson, een jubileummodel uit 2003, beleefde hij nog wel z’n kicks, doch Wiep wilde niet meer achterop. Dus werd het tijd voor weer eens een auto. Ditmaal Tjerks droomauto, een Corvette C1, een van de vroegste modellen.
Tjerk: ‘Latere C-modellen vind ik lang zo mooi niet.’
De Corvette C-serie wordt vanaf 1956 geproduceerd. Alle modellen sindsdien van de Corvette C zijn verzameld door André Boer. Hij heeft zijn indrukwekkende collectie ondergebracht in zijn Corvette-walhalla in Wezep.
Tjerk meldde zich bij hem en zag het type waar hij naar op zoek was: ‘Maar die bleek niet te koop, althans, niet zolang de restauratie van eenzelfde type nog niet klaar was. Boer gaat namelijk op zeker. Hij is heel zuinig op zijn Corvettes. Omdat ik niet wilde wachten, liet ik mijn oog op een andere Corvette C1 vallen, eentje in Amerika. Geen rode, maar een witte met donkergrijze zijvlakken.’
Dat was 2018.
Tjerk vroeg JK Cars in Roosendaal om de import, de administratie en de registratie op kenteken te regelen.
‘Dat werd een hele toestand. De RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) keurde tot drie keer toe de tenaamstelling af omdat men de nummering niet begreep. Dat had te maken met het feit dat de auto uit Canada was geïmporteerd. Een officieel document dat moest bewijzen dat de auto de grens was gepasseerd ontbrak, en gekopieerde afschriften werden niet geaccepteerd. Een hard copy kreeg ik niet. Enfin, ik was het spuugzat want ik had de helft van het aankoopbedrag al betaald. Ik wilde graag van de auto af. Dat lukte toen er belangstelling vanuit Italië was. Een stempel van een soort postkantoor daar was voldoende om de auto in te voeren.’
Tjerk kreeg zijn geld terug, maar was inmiddels weer bij nul.
‘Op een zaterdag trok ik de stoute schoenen aan en reed naar André Boer. Ik zei tegen hem: ik ben hier nu, ik verlaat het pand met een auto. Ik zag een mooi exemplaar, dat in de spionagefilm True Lies van 1994 met Arnold Schwarzenegger en Jamie Lee Curtis werd gebruikt. Vraagprijs en bieding lagen op dezelfde hoogte en de deal was gauw rond. Dat was dus deze Corvette, helemaal gerestaureerd; koetswerk, het leer, de mechanische kap, alles. Doordat de motor compleet gereviseerd is, staan er slechts 5.300 mijl op de teller. De auto heeft een sterke motor. De paardenkrachten kan ‘ie overigens beter kwijt bij optrekken dan bij hoge snelheid.’
Het verhaal liep dus goed af. Sterker, achteraf gezien kon dit verloop niet beter. Tjerk is heel wijs met zijn aanwinst. Die wil hij niet meer kwijt.
‘Met Boer maakte ik de afspraak dat als mij iets overkomt hij de auto voor minimaal het aankoopbedrag overneemt en de provisie van de marktprijs in rekening mag brengen.
De aankoop was trouwens mooi op tijd gedaan. Dergelijke exclusieve auto’s zijn in prijs gestegen en behouden op z’n minst hun waarde.
Wat Tjerk zo aanspreekt aan deze Corvette?
‘Het design, de vleugels, de holtes in de belijning, het chroomwerk, de uitlaten die in de achterbumpers zijn verwerkt, de kleuren, de wieldoppen met slagmoeren, de emblemen op voor- en achterklep. Zoiets wordt niet meer gemaakt, veel te duur.’
Aparte kenmerken zijn het klepje onder de voorruit die open kan waardoor de rijwind de airco is. Een eigenaardigheid is, is dat bij laag toerental de ruitenwissers langzamer gaan, maar ja, wanneer rij je nou bij regen? Tjerk en Wiep niet. Zij maken van elke rit, uitgestippeld met een ANWB-wegenkaart, een korte vakantie. De zomerstoelen liggen standaard in de kofferbak.