friesjournaal logo

Een cabrio met stuurversnelling

Woonplaats: Velserbroek

Beroep: Makelaar en arts

Leeftijd: 31 en 30

Auto: Peugeot 404 cabrio

Bouwjaar: 1965

Motor: 1600 cc benzine

PK: 74

Topsnelheid: 155 

Kilometerstand: 123.000

Verzekerde waarde: € 23.000 

In bezit sinds: 2019

Hoe in eigendom: Geërfd van vader Kluwer

Andere auto’s: Abarth 595 en motorfietsen: een Kawasaki Z750 (Monique) en een Honda CB100R (Quirijn)

WOUDSEND – Een familie-erfstukje, dat is de Peugeot 404 waar Quirijn Kluwer en Monique Vrijburg vanuit hun woonplaats Velserbroek naar Woudsend toerden, waar hun vakantiewoning staat die ook al in de familie zat. De ouders van Quirijn zijn overleden op 55-jarige leeftijd (moeder) en 63-jarige leeftijd (vader). Niet oud geworden helaas. Gelukkig vormen tweede huis en auto een van de mooie herinneringen aan hen.

Op deze zonnige zaterdag reden ze een ommetje en namen ze op het terras van Het Wapen van Friesland in Sint Nicolaasga een verfrissing. 

‘De auto is als occasion gekocht door mijn opa en is in de familie gebleven. Ik heb nog een zus die geen belangstelling voor de auto had en een broer in het buitenland. Hij is met Monique de enige die erin mag rijden. Ik heb altijd de meeste liefde voor de auto gekoesterd,’ vertelt Quirijn.

Hij gebruikt de auto op dagen als deze: ‘En dan vooral met de linnen kap open toerend op het platteland en door dorpjes. Behalve als ik naar Friesland rij natuurlijk, dan gaan we over de snelweg en de Afsluitdijk.’

Verder doen de twee soms mee aan een oriëntatierit.

‘Simpel hoor, gewoon bolletje/pijltje,’ zegt Quirijn.

De auto is prachtig oranje maar deze kleur is niet origineel: ‘Oorspronkelijk was hij wit, maar toen mijn opa hem kocht had hij deze kleur al.’

Het meest bijzondere aan de auto is de stuurversnelling. Dat komt tegenwoordig niet meer voor, maar Peugeot maakte er furore mee. Diverse modellen uit de jaren zestig en zeventig hadden zo’n vierversnellingsbak aan het stuur in plaats van een pook naast de stoel.

De 404 van Quirijn werd in 1960 gelanceerd en werd een succesvol model. Helemaal toen deze auto in 1966, 1967 en 1968 de Afrikaanse safarirally won. Er werden in totaal bijna drie miljoen exemplaren van verkocht. De 404 werd geproduceerd in Frankrijk, Ierland, België, Argentinië, Australië, Zuid-Afrika en Nigeria. Met name in Franssprekende Afrikaanse landen was de auto erg populair. In 1988 rolde de laatste 404 van de band. Vandaag de dag is de auto een gewilde oldtimer. In meerdere variaties werd de 404 gemaakt. Behalve in een cabrioletuitvoering ook in een sedan, coupé, pick-up en gezinsversie, de Familiale.

Quirijn rijdt met blauwe kentekenplaten: ‘Voor de zekerheid heb ik gele in de kofferbak mocht de verkeersinspectie moeilijk doen.’

Wat het rijden in de 404 comfortabel maakt is ‘de Franse wegligging’ zoals Quirijn de rijeigenschappen noemt. 

‘Heerlijk bouncen is het in deze auto.’

Maar het remmen gaat ook op z’n Frans; niet bepaald vertrouwenwekkend. 

‘Je moet dat gedoseerd doen, anticiperend op de verkeerssituatie en vooral geen haast hebben. Harder dan honderd gaan we trouwens niet,’ lacht hij.

Karakteristiek zijn volgens hem de koplampen (Frans, dus geel) die licht gevleugeld zijn. Een tikje Amerikaans.

Dat de auto een doorleefde indruk maakt met een enkel roestplekje en verschoten leer is juist aantrekkelijk. Veel oldtimerbezitters willen dat juist. 

‘Dat is,’ vindt Quirijn, wiens 404 veel bekijks trekt. ‘Dit is wel een nekkendraaier.’ 

  

 

Partners