Hoe kun je nu anders zijn dan de rest? Voor een ondernemer niet zo’n gekke vraag. Niemand is hetzelfde maar wie zich niet profileert valt minder op, terwijl je misschien hele goede producten maakt of optimale dienstverlening biedt.
Kijk, dan kan het raadzaam zijn om aan te kloppen bij twee frêle jonge vrouwen die weten hoe je een merk bouwt: Annemijn Filius (35) en Femke Dijkstra (32). Deze marketeers hebben het succesbedrijf Probo (printen en bezorgen) op de kaart gezet. Inmiddels zijn ze voor zichzelf begonnen. Op het moment van het gesprek kunnen ze niet verklappen hoe de naam van hun bedrijf gaat luiden.
Wat is het geheim van hun aanpak?
Femke: ‘Iedereen heeft een eigen, uniek verhaal. Dat moet je brengen.’
Dat vraagt wel een gedegen voorbereiding op een opdracht.
Annemijn: ‘Je moet alles weten van een organisatie voordat je aan de slag gaat. Wat zijn de achtergronden, wie zijn de mensen, hoe communiceren ze met de markt, wat is hun kleur, hun identiteit en vooral? Er is namelijk geen algemene deler in ons vak. Je moet inspelen op ieders situatie, op ieders kwaliteiten.’
Andere succesvolle merken als voorbeeld nemen, hoeft op zich niet verkeerd te zijn, maar gaat je op de lange termijn niet verder helpen, weten zij.
Femke: ‘Wat je veel ziet is blending. Meeliften op een concept dat voor een ander merk in jouw branche werkt. Wij geloven juist in de kracht van authenticiteit. Wij durven een merk best te laten schuren, als het daar om vraagt. Niet het perfecte plaatje, maar juist de gelaagdheid telt. Jezelf zijn, het unieke van jouw bedrijfs-DNA benadrukken.’
Ze hebben een verschillende achtergrond. Annemijn heeft op de kunstacademie zich in vormgeving ontwikkeld, Femke heeft een journalistieke opleiding genoten. Ze zijn vanuit die disciplines complementair aan elkaar: de beelddenker en de analist vormen samen een ijzersterk strategisch conceptduo.
Annemijn: ‘Een merk moet verrassen.’
Femke, lachend: ‘Wij worden niet blij van iets doen wat een ander al doet.’
Een van hun eerste klussen was het positioneren van een kledingmerk. Om een meerwaarde te kunnen leveren zijn ze ‘helemaal in de business’ van dat bedrijf gedoken.
Annemijn: ‘Daar gaan we best ver in. Wij moeten er ook voor zorgen dat we aanknopingspunten vinden waar de opdrachtgever nooit aan gedacht heeft.’
Daarbij bewandelen ze geen platgetreden paden.
Femke: ‘Iedereen heeft het vandaag de dag over duurzaamheid. Dat is een modewoord aan het worden, een hol begrip. Wij gaan daar anders mee om, willen gewoon een eerlijk en goed onderbouwd verhaal vertellen en dus betekenis eraan geven. Met een knipoog want dat is effectief.’
Is er een naam, huisstijl, strategie, campagne, een loyaliteitsprogramma of marketingconcept bedacht, dan is het zaak de opdrachtgever te overtuigen.
‘Maar als we ons werk goed hebben gedaan moet dat niet zo moeilijk meer zijn,’ lachen ze breeduit.
Ze moesten een huisvestingslocatie kiezen en dachten aan Leeuwarden. Maar ze wonen in Dokkum en voelen zich Dokkumers, dus ja, waarom eigenlijk niet?
‘Dokkum is een heel ondernemende stad die bruist. Hier gebeurt veel. Hier kunnen wij onze vleugels uitslaan.’
In gebouw De Beurs gaan ze hun kantoor onderbrengen. Ze zitten aan de achterkant, bereikbaar via het Druivenstraatje.
‘Een heel charmant straatje dat we op een verrassende manier op de kaart willen zetten.’