friesjournaal logo

SINT ANNAPAROCHIE – De eerste keer dat Faber Audiovisuals, toen nog Radio Faber geheten, prominent in beeld kwam was tijdens de tv-reportage over de Elfstedentocht van 1963, toen in het poollandschap rond Bartlehiem op de achtergrond een Volkswagenbusje van het bedrijf stond geparkeerd en verslaggever Arie Kleijwegt de doorkomst van de schaatsers becommentarieerde. Tegenwoordig is het gemeengoed dat het bedrijf meelift op de grote evenementen die het zelf in beeld en geluid registreert. In niets lijkt de onderneming meer op hoe het ooit was. Door de commercialisering van sport en business, en daarmee het toenemend belang van publicitaire ondersteuning, is Faber Audiovisuals enorm gegroeid.

Dat een bedrijf uit Sint Annaparochie zo internationaal opereert is bijzonder. Maar de periferie is volgens eigenaar/directeur Cees Jan Faber geen nadeel, kijk naar buurman Smeding, hoewel hij enkele jaren geleden plannen had zijn bedrijf te verhuizen naar Heerenveen. Echter, hij kon het hele complex – woning, tuin en kantoren met bedrijfsruimten en opslagloodsen – aan de straatstenen niet kwijt.

‘Ik had geen zin om alles voor een appel en een ei van de hand te doen en daarom besloot ik in Sint Anne te blijven en nieuwbouw te plegen op de bestaande locatie. De gemeente Het Bildt hielp mee om ons complex aan de achterkant te ontsluiten waardoor wij qua routing gunstiger komen te liggen. Bovendien hebben wij hier ruimte genoeg om uit te breiden. Onlangs hebben we een nieuw pand laten bouwen en als het moet kunnen we nog meer uitbreiden,’ zegt Cees Jan.

Indrukwekkende referentielijst

Grote trailers op het bedrijfsterrein met daarin hypermoderne apparatuur, computers, camera’s, lichtsystemen, studio’s, aggregaten en reusachtige videoschermen wijzen op de bruisende dynamiek. Dagelijks rijden ze uit naar alle uithoeken van Europa om allerlei evenementen audiovisueel te faciliteren. De referentielijst van opdrachtgevers en happenings is indrukwekkend. Faber is present bij grote concerten (o.a. Shakira World Tour, The Monkees, Pinkpop), bij landelijke publieksevenementen (o.a. huldiging Nederlands elftal, Veteranendagen, Open Dagen Koninklijke Landmacht, 5 Mei Slotconcert in Amsterdam, Red Bull Air Races, bevrijdingsfestivals, Uitmarkt) en bij topsportevenementen (o.a. de verzorging van LED-banners bij negen Eredivisieclubs en het Nederlands elftal, Formule I, alle DTM-races, TT, WK roeien, paardensport waaronder 60 races in Frankrijk en 20 in Duitsland, FIS World Cup skiën, Kieler Woche, WK vrouwenvoetbal). Gerenommeerde bedrijven mag Faber tot de clientèle rekenen: Sony, Radio 538, Aegon, TNT, HP, Vodafone, KLM, Puma, Microsoft, ACE, FrieslandCampina.

Hoe bind je zo’n keur aan gereputeerde klanten aan je? Cees Jan stelt nuchter vast dat kwaliteit, slagkracht en service de pijlers zijn waarop zijn bedrijf stoelt: ‘Wij bieden een totaalpakket en we beschikken over de beste en nieuwste technieken te beschikken.’

Hij is de derde generatie die aan het roer staat. Opa Jippe en oma Hylkje bestierden in Sint Annaparochie een winkel in elektronica. Van lieverlee begon hij zich toe te leggen op licht en geluid. Zijn zoon en opvolger Cees hield op met de winkel en specialiseerde het bedrijf in audio/video. Faber verzorgde het geluid en later ook de beelden bij alle koersen in Nederland en ook bij praktisch alle hippische evenementen. De paardensport had in de omzet een aandeel van tegen de vijftig procent. ‘Nog steeds doen we draverijen maar die vormen nu niet meer dan één procent van onze omzet,’ zo illustreert Cees Jan de veranderde tijden.

Nieuwe impulsen

In 2003 nam hij de onderneming van zijn vader over. Het bedrijf had toen vier mensen in vaste dienst. Momenteel zijn dat er 35. Al gauw gaf Cees Jan nieuwe impulsen. Door de combinatie van de verhuur van LED-schermen an audio konden nieuwe markten worden aangeboord en groeide het bedrijf snel. Technologische ontwikkelingen volgden elkaar in rap tempo op en Cees Jan was daar goed van op de hoogte. Met dank aan de ervaringen die hij had opgedaan.

Cees Jan: ‘Via mijn vader kon ik in 1996 aan de slag bij JVR in Roosendaal, een concurrent van ons die vooropliep met grootschermen. LED was iets nieuws en ik zag toen al een markt die nog ontwikkeld moest worden. Drie jaar heb ik bij JVR gewerkt en in die periode heb ik mooie contacten opgebouwd en veel kennis vergaard. Daarna ben ik agent geworden bij Mitsubishi, dat in LED de beste ter wereld is, en kreeg ik nog meer knowhow van techniek en kwam ik erachter dat je niet achter de feiten aan moet lopen. In 2005 werden miljoenen geïnvesteerd in LED-schermen die toen nog heel exclusief waren. Tegenwoordig is de aanschafprijs nog maar de helft van de prijs in 2005, maar toch was dat het juiste moment om te investeren, want daardoor waren wij in staat een top drie positie in Europa te veroveren en slaagden wij erin grote evenementen, organisaties en bedrijven binnen te halen. Hoe verder je bent in je mogelijkheden, hoe minder concurrentie je ondervindt, hoe sterker je in de markt staat. Daar ligt onze kracht en het is de enige manier om geld te verdienen.’

Vader Cees lag in 2005 wakker van die forse investering toen hij een ontkennend antwoord van zoonlief kreeg op de vraag of hij opdrachtcontracten had. Moeder Janine haalde haar zoon over om te melden dat het wel zo was. Achteraf was dat goed voor de gemoedsrust van Cees, die nog iedere ochtend op kantoor komt voor de debiteurencontrole.

Modulaire en mobiele LED-systemen

Tegenwoordig kun je bij de hele grote evenementen niet zonder modulaire en mobiele LED-systemen. Op dit moment wordt een nieuwe mobiele trailer gebouwd met een schermoppervlak van 80 m². Een unicum op de Europese markt. Je praat dan over een investering van € 1 miljoen.

Hoe is het om in mondaine oorden en entourages te werken? Cees Jan: ‘Wij kijken er niet meer van op. Bij het skiën transporteren helikopters de materialen naar de posities. Voor een slotconcert van Shakira in Parijs wordt alles tot in detail voorbereid. We draaien onze hand er niet voor om. Onze 35 mensen zijn gemotiveerde kwaliteitslui die heel zelfstandig kunne werken. Dat is een prettige zekerheid. Het merendeel is Fries. Het zijn poetsers die dag en nacht het gas erop hebben. Het is toppersoneel waarmee ik me gelukkig mag prijzen. Goede mensen zijn schaars, maar niet in deze regio. Een vestigingsfactor die van groot belang is.’

Doorgroeien wil Cees Jan wel, maar niet met meer mensen. Cees Jan: ‘Investeren in middelen en techniek blijft doorgaan om onze voorsprong te behouden, maar wat mij betreft doen we dat met de huidige sterkte. Dan is ons bedrijf van een goede toekomst verzekerd.’

Partners