friesjournaal logo

JOURE – Frank Crébas uit Emmeloord is 36 jaar en hij heeft al een leven als uit een jongensboek achter de rug. Bovendien heeft hij nog een hele mooie toekomst voor de boeg. Met de verkoop van Marktplaats.nl vergaarde hij een fortuin. Maar liefst € 225 miljoen bracht de advertentiesite op. Met dat geld zijn Frank en zijn ouders nu leuk, doch zinvol aan het ondernemen. Onder andere in kleding van brandnetels, want katoen is niet duurzaam. Verder bedrijft hij zijn passie voor militaire luchtvaart en het maken van luchtfoto’s bijna professioneel.

In Doppio in Joure was Frank te gast bij Jolanda Troelstra-Luinstra (Link To Result) en Erica Krikke (Zebra Communicatie). Zij organiseren in deze hippe tent onder de naam Open Coffee netwerkbijeenkomsten. Ademloos hingen de aanwezigen aan de lippen van Frank, die niet onder doet voor de spraakwaterval Matthijs van Nieuwkerk.

De successtory komt in het kort hier op neer. De ouders van Frank bestierden een keten van 12 kringloopwinkels onder de naam Het Goed. Frank komt ook in de familieonderneming te werken, evenals huisvriend Reinier Bouman, een man met een kraakverleden die ook in tweedehands spullen zat en op die manier Bob Crébas, de vader van Frank, leerde kennen. De familie Crébas boerde redelijk goed met de handel want men kon zich een prijzige hobby veroorloven: renpaarden. Frank leefde zich uit, ondermeer als pikeur en trainer en als chauffeur van de paardentrailers, maar hij zat ook in de paardenhandel en zijn ouders kregen de schrik van hun leven toen Frank doodleuk € 30.000 voor een hors neertelde. Een echte Crébas kent geen angst of schroom.

Concurrentie Het aantal kringloopwinkels wilden de Crébasjes uitbreiden, maar tegelijkertijd wisten ze dat de handel via internet wel eens geduchte concurrentie kon betekenen. Men komt in contact met René van Mullem, bedenker en oprichter van veel websites en het brein achter een site in het gratis aanbieden van gebruikte artikelen.

Frank: ‘Door er een rubriek voor erotische contactadvertenties aan te koppelen lokte hij bezoekers en die kwamen in steeds groter getale naar de site. Eigenlijk wilde hij niet verkopen, maar uiteindelijk wisten we hem zo ver te krijgen. Hij deed ruim 95 procent van de aandelen aan ons over en wij betaalden daar ƒ 650.000 voor. Geen bank die ons wilde financieren, maar dat hoefde ook niet. Wij betaalden uit eigen middelen. Verstand van computers en internet hadden we niet en toch waagden we de sprong.’ Een gouden sprong, naar later bleek. De porno verdween van de site, die een kleurloze, niet sexy uitstraling kreeg, maar die wel een open platform werd, in al zijn simplisme en lelijkheid. Investeren in de techniek, in snelheid en controle, daar draaide alles om. Het liep storm.

Frank hield zich bezig met de verkoop van banners: ‘Als men op de drafbaan vroeg wat ik deed en ik legde dat uit, dan zeiden ze: oh, zoiets als bij Marktplaats? Dan weet je: dit gaat goed. Té goed zelfs. Marktplaats groeide door de openheid en laagdrempeligheid te snel en kon het tempo niet meer bijbenen. De organisatie was daar niet op berekend. Van de oplossingsopties die er lagen koos men voor betaalde advertenties voor zowel particulieren als bedrijven. Maar ja, toen werden alle bedrijven plotseling particulieren… Dat werkte dus niet. Een noodplan werd geboren. Wie spullen aanbood voor meer dan € 200 moest een entreefee van € 6 betalen. Op 12 maart 2002 gingen we online met dit betaalsysteem.’

Geldmachine Inkomstenbron twee diende zich aan. Aanbieders wilden hun advertenties prioriteit geven en bovenaan staan. Frank: ‘Pas toen we geld vroegen groeiden we stormachtig’

Dat bleef niet onopgemerkt bij De Telegraaf. Frank, de dealmaker van het bedrijf, kreeg algemeen directeur Ad Swartjes op bezoek. Maar de topman van het uitgeversconcern kon bij lange na niet op tafel leggen wat Frank in gedachten had. Marktplaats was namelijk uitgegroeid tot een geldmachine. Een kansloze missie dus. Maar Marktplaats was voldoende opgevallen, ook ver over de grens. eBay, het grote Amerikaanse online veilinghuis, mengde zich in de strijd. Met een privéjet werd Frank van Lelystad naar San José in San Francisco gevlogen, het walhalla van de digitale wereld. Frank ontmoette er grootheden als Larry Page en Sergei Brin, de jonge multimiljardairs achter zoekmachine Google.

Zijn eerste kennismaking met Gareth Price van eBay staat Frank nog helder voor de geest. ‘Hij was heel amicaal. Maar de volgende dag toen we de zaak rond zouden maken stapte er een heel andere Price uit de lift. Hij schreef met een krijtje een 3 op het bord, om er vervolgens een streep doorheen te halen. De 3 stond voor € 300 miljoen, wat Marktplaats in wezen waard was, maar de deal werd op € 225 afgesloten. Een uitstekende prijs. Het eerste wat ik heb gedaan was een exclusieve zonnebril kopen. Op 11 november 2004 is de overname getekend. Ik weet nog dat de Rabobank Emmeloord de volgende dag belde over het geld dat binnenkwam,’ aldus Frank, die als directeur plaats moest maken en zich voortaan met strategie en communicatie mocht bezighouden. ‘Mijn eerste klusje was het organiseren van het kerstfeest!’

In 2005 vertrok hij: ‘Ik was een lopende zak geld, maar wel mijn kind kwijt. Ik voelde me verweesd.’ Tijd om wat anders te doen, maar in zekere zin is toch ook veel hetzelfde gebleven: ‘Bij Marktplaats was ik de dealmaker en dat doe ik nog steeds.’

Ook de paarden zijn er nog, zij het nu op een uiterst luxueus entrainement op 68 hectare in het Kuinderbos. Duurzaam ondernemen doet hij met het brandnetelkledingbedrijf Brennels, want katoen is slecht voor de aarde omdat het veel water en pesticiden vraagt. Verder is Frank bestuurslid van de VDRP (Vereniging Draf- en Rensport voor Professionals), de NDR (Nederlandse Draf- en Rensport), de Stichting Evenementen & Promotie Noordoostpolder (STEP) en het Pieperfestival in zijn woonplaats. Soms bekruipt hem de leegheid van one moment glory, maar hij weet dat zulke klappers zeldzaam zijn. Trouwens, zijn leven heeft nu misschien wel meer inhoud.

Partners