friesjournaal logo

Gasten van het Congres Bureau Friesland op de bordestrap van Lauswolt, een van de topuitspanningen voor zakelijk toerisme.
Gasten van het Congres Bureau Friesland op de bordestrap van Lauswolt, een van de topuitspanningen voor zakelijk toerisme.

LEEUWARDEN – Vanzelf komen ze niet naar Friesland, de zakelijke toeristen. Daarom organiseerde Jant van Dijk van Congres Bureau Friesland een tweedaagse ‘site visit’ voor organisatoren van congressen, vergaderingen, personeelstrips en excursies om nader kennis te maken met onze provincie. De veertig deelnemers werden in de watten gelegd. Ze sliepen in de beste hotels van Leeuwarden, ze genoten in Grand Hotel Post-Plaza van een copieus vijfgangen diner en ze werden muzikaal verrast door Voice of Holland-winnares Iris Kroes. Op de tweede dag werd het gezelschap door de provincie getoerd en beleefden ze Friesland puur. Zoals bij Grouw waar ze arriveerden op het terras van Ooostergoo, waarna men vanuit een praam geboeid toekeek hoe visser Ale de Jager zijn fuiken lichtte en de palingvangst toonde, onderwijl verhalend over zijn bestaan. De deelnemers waren lovend over het programma en roemden de gastvrijheid in Friesland. Volgens Jant van Dijk verdient zo’n programma zich snel terug: ‘Zakelijke toeristen geven tijdens een bezoek vier keer zo veel uit als vakantiegangers.’ De animo om Friesland aan te doen blijkt toe te nemen. Het Nederlands Huisartsen Genootschap beslist binnenkort of ze in 2015 hun jaarcongres met 2.500 man hier houden. Vorig jaar na eenzelfde kennismakingstour boekte Spong Advocaten drie maanden later al een brainstormsessie op Vlieland.

Partners