friesjournaal logo

AB Vakwerk-directeur Lammert Fopma met Jort Kelder. © Robert Vinkenborg
AB Vakwerk-directeur Lammert Fopma met Jort Kelder. © Robert Vinkenborg

FRANEKER – In de Martinikerk van Franeker werd het seminar Kleurrijk Ondernemen gehouden in het kader van de Agrarische Dagen. Marijke Roskam, bekend van haar radioprogramma’s bij BNR, leidde een boeiende paneldiscussie met ‘kleurrijke’ agrarische ondernemers. Centrale vraag was: hoe kunnen agrariërs overleven in deze moeilijke tijd? Dat lukt sommige agrariërs door een zogenoemde ‘tweede tak’ naast hun eigen bedrijf te beginnen. Er werden sprankelende en inspirerende voorbeelden besproken van renderende ondernemingen als zorgboerderijen, evenementen als ‘koe knuffelen’ en geslaagde vormen van samenwerking met landschapsbeheerders.

 

Een van de sprekers op het seminar was Jort Kelder. Jort was per Maserati naar Franeker gevlogen waar hij een met humor en ironie doorspekte presentatie hield. ‘Wij gaan 10% minder rijk worden,’ luidde zijn keiharde boodschap.

Hij betuigde zijn spijt over de ondergang van de Friesland Bank, waar hij tevergeefs reclame voor had gemaakt. En passant fileerde hij “maffiamaatje” Bram Moszkowicz en legde hij uit waarom Unox ‘met z’n poten van de Elfstedentocht moet afblijven’. Zijn visie op de decadente samenleving en de oorzaken van de crisis onderstreepte hij met pittige uitspraken: ‘Als CEO’s met hun vrouwen mee gaan naar modeshows, dan weet je: het einde is nabij.’

En: ‘Dirk Scheringa ging onderuit omdat hij geen sterke financiële man tegen- over zich had die hem tegen durfde te spreken.’

Jort Kelder stak de boeren een hart onder de riem: ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat een liter Spa meer opbrengt dan een liter melk. Jullie moeten je prijzen beschermen en daar mag de overheid echt een handje bij helpen. Er is markt voor kwaliteit en ik ben de eerste die meer voor betere producten wil betalen.’

Deelnemer aan het forum was directeur Lammert Fopma van AB Vakwerk, een van de sponsors: ‘Ik zie in samenwerking mogelijkheden om het rendement te verbeteren. Een melkmachine is een grote investering. De machine staat 20 uur per dag stil. Dat moet toch beter kunnen.’

Veronica Aukes runt een zorgboerderij. Zij benadrukte niet alleen het belang van rendement in geld: ‘Denk ook in duurzaamheid en misschien nog belangrijker, welbevinden is ook inkomen.’

AB Vakwerk presenteerde de nieuwe huisstijl op de Agrarische Dagen. Vanaf 17 september 2012 is AB Fryslân & Noord-Holland verdergegaan als AB Vakwerk.

Aebe Aalberts, manager bedrijfsvoering AB Vakwerk, zegt hierover: ‘Onze ambitie gaat duidelijk verder dan de provinciegrenzen, zeker online. Dat willen we benadrukken. Daarnaast willen we aangeven dat AB Fryslân & Noord-Holland echt één bedrijf is. De term AB is sterk en blijft bestaan. Vakwerk is de meest logische toevoeging. Wij leveren vakmanschap in uiteenlopende sectoren.’

 

Partners